ИНТЕЛРОС > №2, 2020 > Между мутацией и глитчем: цифровая эволюция медиа

Алина Латыпова
Между мутацией и глитчем: цифровая эволюция медиа


04 августа 2020

Латыпова Алина Раилевна
научный сотрудник.
Исследовательский центр медиафилософии Института философии СПбГУ.
Российская Федерация, 199034,
Санкт-Петербург, Университетская наб., д. 11;
e-mail: latypova.al@gmail.com

Данная статья рассматривает имманентные принципы эволю- ции цифровых медиа. Особенности эволюционного пути цифровых объектов обусловлены сбоями и глитчами, возникающими в работе медиа, что порождает новые формы, структуры и конфигурации цифровой реальности. Решения, возникающие в результате программных сбоев, расширяют разрешающую способность новых технологий. В статье разбираются примеры подобных системных сбоев в контексте теории творческой эволюции Анри Бергсона, объектно-ориентированной философии Грэма Хармана, медиафилософского подхода к проблеме активности объекта Валерия Савчука и теории самоорганизации и аутопоэзиса социальных систем Никласа Лумана.

 

 

BETWEEN MUTATION AND GLITCH: DIGITAL EVOLUTION OF MEDIA

Alina R. Latypova 
research fellow. Centre for Media Philosophy,
Institute of Philosophy, Saint Petersburg State University.
11 Universitetskaya Emb.,
Saint Petersburg, 199034, Russian Federation;
e-mail: latypova.al@gmail.com

media evolution. The features of the evolutional route of digital objects are conditioned by glitches, errors and bugs, which appear in media functioning, what in its turn gives birth to the new forms, structures and configurations of digital reality. The glitches are considered not only as a kind of digital mutations, but also as a sign of activity of media. Decisions elaborated from the programs’ failures enlarge the resolution capacity of new technologies. The paper provides an analysis of certain errors and glitches, which engineers, programmers, game designers faced with during their work with digital environment. The theoretical framework includes Henri Bergson’s theory of creative evolution, Gram Harman’s object-oriented philosophy, media philosophical approach to the problem of the activity of object proposed by Valery Savchuk and the theory of self-organisation and autopoiesis of the social systems worked out by Niklas Luhmann. The analysis of digital objects activity demonstrates two levels of functioning.


Вернуться назад