ИНТЕЛРОС > №2, 2016 > Сверхреализм. Часть 1. От мыслимого к возможному

Александр Карпенко
Сверхреализм. Часть 1. От мыслимого к возможному


23 сентября 2016

доктор философских наук, профессор,
заведующий сек
тором логики.
Институт философии РАН.
Российская Федерация, 109240, г. Москва,
ул. Гон
чарная, д. 12, стр. 1
e-mail: asmirnov@iph.ras.ru
web: http://smirnov.iph.ras.ru

Концепция сверхреализма предполагает мультиверс как многовариантность Вселенной, и все эти варианты равновозможны. Проблематика философии сознания, феномен контрфактуального мышления, модальная эпистемология, различные теории возможных миров, результаты современной космологии, антропный принцип – все это объединяется в одну глобальную тенденцию, цель которой – максимально расширить сферу реального. В статье на большом фактическом материале обосновывается следующий аргумент: (1) всё мыслимое возможно (Витгенштейн, Чалмерс и др.); (2) всё возможное реализуется (принцип изобилия, принцип плодовитости, модальный реализм, миры Эверетта и др.), откуда по транзитивности получается: (3) всё мыслимое реализуется (принцип полноты). Тогда основой принципа полноты является мыслящее существо, наделенное контрфактуальным мышлением, чья функция – генерировать своим сознанием все новые и новые возможности. И тогда реальность рождается из замкнутости на себя человеческого сознания, т. е. – из логики, пока всё возможное не реализуется. Два главных предрассудка мешают развитию мыслительных способностей человека: (1) беспрерывное повторение того, что у истории нет сослагательного наклонения; (2) надежда на то, что всё рано или поздно заканчивается. Как первое, так и второе говорит о жестких границах мышления человека. Преодоление этих предрассудков ведет к совершенно новому пониманию окружающего нас мира и к новым гораздо большим возможностям его философского осмысления.

 

Hyperrealism, part 1: from the thinkable to the possible

Alexander Karpenko
DSc in Philsophy, Professor,
Head of the Department of Logic.
Institute of Philosophy, Russian Academy of Sciences.
12/1 Goncharnaya Str.,
Moscow, 109240, Russian Federation;
e-mail: as.karpenko@gmail.com

Hyperrealism conceives of the Multiverse as multivariance of the Universe, all variants being equiprobable. Problematics of the philosophy of mind, the phenomenon of counterfactual thinking, modal epistemology, various theories of possible worlds, the results of contemporary cosmology, the anthropic principle – all of this amalgamates into one global tendency which aims to maximally expand the sphere of the real. In the present paper, on the basis of wide factual material, the following argument is established: (1) All that is thinkable is also possible (Wittgenstein, David Chalmers, etc.); (2) All that is possible is also actualized (the principle of plenitude, the principle of fecundity, modal realism, the worlds of Everett, etc.). From this, by transitivity, we obtain: (3) All that is thinkable is also actualized (the principle of fullness). Then the basis of the principle of fullness is a thinking being, the one endowed with counterfactual thinking, whose function is to generate, by means of its consciousness, ever newer possibilities. Now the reality is born out of the closure of human consciousness upon itself, that is, from logic, until everything logically possible is actualized. There are two essential prejudices which hinder the development of human reflective faculties: (1) Constant repetition that history has no place for the subjunctive mood; (2) The hope that everything ends eventually. The former, as well as the latter, points to the strict limitations of modern human thought. Overcoming such prejudices leads to an entirely novel view of the world around us and to new, much greater, opportunities for its philosophical understanding.


Вернуться назад