ИНТЕЛРОС > №1, 2017 > Еще раз об энтелехии культуры

Виктор Визгин
Еще раз об энтелехии культуры


11 мая 2017

Визгин Виктор Павлович
доктор философский наук, главный научный сотрудник
Институт философии РАН.
Российская Федерация, 109240, г. Москва,
ул. Гончарная, д. 12, стр. 1
e-mail: vizgin.viktor@yandex.ru

Статья посвящена проблеме энтелехии культуры, исследуемой главным образом на материале прошедшей в начале 90-х гг. дискуссии о диалоге культур и энтелехии культуры. Для прояснения смысла понятия энтелехии культуры автор обращается к аристотелевскому наследию, концепциям биолога и философа Г. Дриша, историка Г.С. Кнабе, философа А.Л. Доброхотова, а также теоретиков и практиков русского символизма и религиозной философии (И. Анненский, П. Флоренский, В. Розанов). Один из выводов автора состоит в том, что в тогдашнем споре о диалоге и энтелехии понятие диалога не соотносилось с традицией экзистенциальной диалогической философии М. Бубера, Ф. Эбнера, Г. Марселя, вне которой оно остается непроясненным. Автор считает, что аристотелевский контекст понятия энтелехии характеризуется неизменным воспроизводством природных форм, которое не может прекратиться (тезис о вечности мира). Но, по его мнению, понятие энтелехии нельзя ограничивать дохристианским культурным контекстом: само теоретическое понятие энтелехии, заложенное Аристотелем, только вместе с христианством приходит к своей полной зрелости.

 

Entelechy of culture revisited

Victor Vizghin
Institute of Philosophy, Russian Academy of Sciences.
12/1 Goncharnaya Str.,
Moscow, 109240, Russian Federation;
e-mail: vizgin.viktor@yandex.ru

The present paper explores the problem of entelechy of culture, mainly taking in consideration the discussion about the dialogue of cultures and the entelechy of culture, which took place in the 1990s. To clarify the meaning of the notion of entelechy of culture, the author also refers to Aristotle as well as to ideas proposed by biologist and philosopher Hans Driesch, historian Georg Knabe, philosopher Alexandre Dobrokhotov, and, on the other hand, by Russian theorists of symbolism and religious philosophy (Innokenty Annensky, Pavel Florensky, Vassily Rosanov). One of the conclusions to be drawn from this study is that those who participated in the memorable discussion on dialogue and entelechy failed to correlate their concept of the dialogue with the existentialist tradition of Martin Buber, Ferdinand Ebner and Gabriel Marcel, outside which it remains unexplained. The author admits that, in Aristotle, entelechy implies a permanent and invariable reproduction of natural forms which can never stop (which follows from the eternity of the world), but he also maintains that it is not legitimate to restrict this concept to pre-Christian cultural context: it is only with the advent of Christianity that the theoretical notion of entelechy, as invented by Aristotle, attains full maturity.


Вернуться назад