ИНТЕЛРОС > №1, 2014 > Российские истоки так называемого «постсекулярного момента». Некоторые предварительные наблюдения

Кристофер Струп
Российские истоки так называемого «постсекулярного момента». Некоторые предварительные наблюдения


28 сентября 2014

Christopher Stroop

The Russian Origins of the So-Called Post-Secular Moment: Some Preliminary Observations

Christopher Stroop —
Senior Lecturer at the Russian Presidential Academy of National
Economy and Public Administration (Moscow, Russia).
cstroop@gmail.com

This article is revised from a lecture given by the author at the Institute for Human Sciences in Vienna, Austria on April 29, 2013 as part of the series Colloquia on Secularism. It argues that there are a number of paths through which we might investigate Russian connections to the emergence of post-secularity, the collapse of the USSR and the post-Soviet revival of Russian Orthodoxy representing only the most obvious. A thus far less developed but important approach involves unraveling an intellectual-historical trajectory focusing on the influence of anti-Bolshevik Russian religious thought in the West. The article shows that after the founding of the Soviet Union, the anti-Bolshevik Russian emigration emerged as a significant vehicle for the transmission of Russian ideas in the West, contributing to the development of an anti-secular discourse with roots in the nineteenth century that was able to achieve some prominence thanks to the Cold War. This discourse associated religiosity with freedom and atheism with unfreedom. The author argues that this discourse, in the development of which Russian intellectuals played an important role, emerged in reaction against the perceived cultural threat of nihilism, and suggests that it is a similar concern over the possible consequences nihilism that has led to the emergence of the postsecular moment. The post-secular, then, might be defined as an intense confrontation with the problem of nihilism.

Хотя в данной лекции я буду придерживаться не столько нормативного, сколько дескриптивного и интерпретацион ного подходов, мой научный интерес к российским истокам так называемого «постсекулярного момента» отчасти обусловлен убеждением в том, что содержание нынешних споров о секуляризме и роли, которую играет религия в публичной сфере (замечу, что эти споры сами по себе — проявление постсекулярного момента), может обогатиться благодаря более глубокому пониманию породивших их исторических обстоятельств1. Я убежден в том, что постсекуляризм следует рассматривать как неотъемлемую часть более широкого переосмысления понятий «религиозное» и «светское / мирское», которое в последние годы представляет одну из самых важных интеллектуальных тенденций.


Вернуться назад