ИНТЕЛРОС > №1, 2014 > Старица и смерть: заметки на полях современных житий

Жанна Кормина, Сергей Штырков
Старица и смерть: заметки на полях современных житий


28 сентября 2014

Jeanne Kormina, Sergey Shtyrkov

The Female Spiritual Elder and Death: Some Thoughts About Contemporary Lives of Russian Orthodox Saints

Jeanne Kormina — Assistant Professor at the Higher School of Economics, St Petersburg (Russia). kormina@eu.spb.ru

Sergey Shtyrkov — Senior Researcher, Museum of Anthropology and Ethnography of the Russian Academy of Sciences (Kunstkamera); Assistant Professor at the European University at St Petersburg (Russia). shtyr@eu.spb.ru

In the contemporary Orthodox hagiography the special type of saint has formed — blazhennyie staritsy («blessed female spiritual elders»). In some respect this type of sainthood succeeds to traditional «folly for the sake of Christ». Yet the staritsy have their distinguishing features, and the main such feature is incurable disease such as blindness or motor function disorder. The meaning of such disorder can be interpreted as a sign of permanent liminality and the person’s divine election. It indicates that while being alive she also belongs to the world of the dead (or the next world). The creation of these iconic narratives can be seen as attempts to democratize hagiographical canon by including some folk religious motives and images. Such ‘folklorisation’ of the genre of church hagiography expresses the idea that Orthodox faith has deep roots in the popular religiosity and therefore can be accessible to common people.

 

Весенним днем 1952 года 67 летняя москвичка Матрона Никонова почувствовала приближение смерти и попросила позвать священника. На исповеди «она очень волновалась», а когда священник спросил: «„Да неужели и Вы боитесь смерти?“, ответила: „Боюсь“». Этот коротенький диалог, вошедший в официальную версию жития блаженной старицы Матроны, всегда сопровождается поясняющим комментарием публикаторов — например, что священник очень удивился такому ответу, или что она боялась смерти, как и обыкновенные грешные люди, «по своему смирению», то есть и на смертном одре продолжала тем самым совершать особый христианский подвиг. Комментарии оформляет неочевидный, но понятный благочестивому читателю парадокс — оказывается, бывают святые, которых смерть страшит. Этот читатель, если он хотя бы минимально знаком с агиографической традицией, конечно, знает, что тем особым людям, которых другие чтут как святых, не свойственно бояться смерти. У них со смертью особые, доверительные, отношения: они много о ней знают, ждут ее, предвидят и зачастую испытывают радостное волнение от предстоящей с нею встречи. Для них, как для апостола Павла, «смерть — приобретение»


Вернуться назад