ИНТЕЛРОС > №3, 2020 > Сектант, миссионер, филантроп: микроистория оренбургского субботника Петра Маклакова Антон Заруцкий
|
В ПРОЦЕССЕ изучения «старого русского сектантства» в Оренбургской губернии в середине XIX — начале XX века я столкнулся с тем, что в историографии практически отсутствуют исследования субботничества в регионе. В дореволюционный период в «Оренбургских епархиальных ведомостях» в 1897 и 1899 годах вышли статьи противосектантских миссионеров М. Головкина и Н. Гринякина, посвященные публичным собеседованиям с иудействующими жителями хутора Угличанина — переселенцами из Саратовской губернии. В сборник «Протестантизм в Оренбургском крае: история и современность», который был опубликован в 2013 году к 245-летию образования первой протестантской общины в регионе, вошла статья В.В. Ежкова «Адвентисты Оренбуржья: история и вероисповедная практика»3. В ней приводятся данные о количестве субботников в Оренбургской губернии по состоянию на начало XX века и выделяются их вероисповедные принципы, по мнению автора, сходные с адвентизмом. Однако сведений о связи субботников и адвентистов в регионе В.В. Ежков не приводит, а следовательно упоминание об иудействующих сектантах в данной публикации преследует лишь цели конфессиональной апологетики.
Sectarian, Missionary, Philanthropist: Anton Zarutsky Drawing upon materials from the State Archive of the Orenburg Region, the article reconstructs the biography, religious views and practices of the peasant Pyotr Maklakov, who “dropped out of Orthodoxy into the Sabbaterian sect” and actively propagated “the Jewish faith” among the inhabitants of the Orenburg district in the late 19th — early 20th centuries. Particular attention is paid to the reasons for such “deviation” (conversion) to Judaizers, the methods of spreading Judaism among the peasants, discussions between the followers of the Sabbaterian sect and Christian Orthodoxy, the circumstances of bringing the sectarian to legal responsibility. The author traces the evolution of religious practices of Pyotr Maklakov and his inner circle. Since he was twice prosecuted by secular and ecclesiastical authorities with an interval of ten years, the archival documents reflect the gradual transition of the sectarian from a “Jewish faith,” spontaneously reconstructed from Christian sources, to Orthodox Judaism with its normative practices and prayer in Hebrew according to Siddur. The author also shows a contradictory combination of normative Jewish practices with active missionary activity unusual for rabbinical Judaism. Вернуться назад |