ИНТЕЛРОС > №1, 2015 > Философия, религия, наука: модели осмысления

Светлана Коначева
Философия, религия, наука: модели осмысления


21 апреля 2015

Svetlana Konacheva

Philosophy, Religion, and Science: the Models of Understanding

Svetlana Konacheva — Professor,
Сhair of Modern Problems of Philosophy,
Russian State University for the Humanities;
Professor, National Research Nuclear University MEPhI
(Moscow, Russia). konacheva@mail

This article deals with the basic models of philosophical understanding of religion, those constitutive characteristics of it that determine its specificity in relation to other forms of human existence. The article outlines several approaches to the description of religion: Kantian, Hegelian, phenomenological, and analytical. The special character of religious thinking is defined by its participation in faith: religious thinking is like a meeting with an object of thought that reveals itself for the thought and thereby determines our thinking. The article also focuses on the role of metaphor in modern religious thought and shows that the metaphorical language of modern theology becomes an alternative to conceptual language. The author proposes a new methodology for dialogue between science and religion, which is based on the understanding of their fundamental otherness. The possibility of substantive dialogue is to explore the situation of human existence in the world

ПРОБЛЕМА соотношения религии и науки принадлежит дискурсу модерна, где религия мыслится как обособленная сфера жизни, отделенная от иных областей теоретической и практической деятельности. До наступления Нового времени подобная дихотомия не имеет оснований, поскольку в предшествующий период «не было никакой отдельной сферы или ограниченной области, именуемой религией и отличной от разума, политики, искусства или коммерции»1. В рамках нововременной философии религии последняя предстает неким конструктом, предполагающим чрезвычайно многообразные способы описания. Невозможно представить один общефилософский подход к религии. Скорее можно обозначить несколько ключевых моделей описания религии (кантианскую, гегельянскую, феноменологическую, аналитическую), сложившихся в Новое время, постараться выявить в них те характеристики, которые и привели к появлению дихотомии наука / религия, и обозначить те изменения, которые происходят в постсовременности, где ставятся под вопрос дихотомии секулярное / сакральное, рациональное / иррациональное и где автономный разум утратил право на то, чтобы выступать в качестве судящей инстанции.


Вернуться назад