ИНТЕЛРОС > №1, 2015 > Диалог религии и науки: новые подходы (итоги дискуссии)

Александр Кырлежев, Андрей Шишков, Владимир Шмалий
Диалог религии и науки: новые подходы (итоги дискуссии)


21 апреля 2015

Alexander Kyrlezhev, Andrey Shishkov, Vladimir Shmaliy

The Dialogue of Religion and Science: New Approaches (An Overview of Discussions)

Alexander Kyrlezhev — Research Fellow of the St. Cyril and
Methodius Post-Graduate Institute of the Russian Orthodox Church;
Member of the Synodal Biblical and Theological Commission of the
Russian Orthodox Church (Moscow). kyrlezhev@gmail.com

Andrey Shishkov — Secretary of the Social Sciences Department,
St. Cyril and Methodius Post-Graduate Institute of the Russian Orthodox Church;
Consultant of the Synodal Biblical and Theological
Commission of the Russian Orthodox Church (Moscow).
andrey.v.shishkov@gmail.com

Vladimir Shmaliy — Archpriest,
Vice-Rector of the St. Cyril and Methodius Post-Graduate Institute of the Russian Orthodox Church,
Secretary of the Synodal Biblical and Theological Commission of the ROC,
Associate Professor of the National Research Nuclear University «MEPhI» (Moscow). shmaliy@gmail.com

The paper is authored by the heads of the research project «The Development of a New Methodology for Dialogue and Cooperation between Science and Religion in Russia» (supported by John Templeton Foundation). The paper gives an overview of research results. The traditional dialogue (within Christian cultural tradition), which was largely epistemological, should be made wider and deeper thanks to new approaches — in particular looking comparatively at the very ethos of the scientific and religious communities. This aspect is most significant in Russia given the character of post- Soviet transition. Science and religion are not just the two different methods of knowledge but also the two different social institutions and cultural traditions. Now the context of their interaction is the crisis of modern paradigm of functional differentiation of society, as religion acquires wider public acclaim while science loses cultural hegemony. In these new circumstances, the dialogue opens some new perspectives: comparison of metaphysical foundations of both science and religion; exploring macro- and micro-social contexts in the production of scientific and religious knowledge; productive meeting of theology with social / human sciences

ТРАДИЦИОННО наука и религия сопоставляются прежде всего в эпистемологической перспективе — как способы познания, обретения достоверного знания. Соответственно, на первый план выходит вопрос о согласовании или рассогласовании научной и религиозной картин мира. Это важнейший и обязательный ракурс при рассмотрении соотношения науки и религии. В то же время следует учитывать, что этот ракурс задается прежде всего со стороны науки, что ограничивает восприятие религии рамками соответствующей перспективы (ибо религия не сводится к производству знания о мире и человеке). Представляется необходимым рассмотреть соотношение религии и науки в комплексе, то есть с учетом различных измерений этих феноменов. Наука и религия являются не только познавательными установками и сферами опыта. Они также представляют собой социальные институты и культурные традиции. Кроме того, они актуализируются в рамках соответствующих сообществ — ученых и верующих, для которых характерны особые типы этоса как внутренней системы ценностей и норм. В свою очередь, этос оказывает влияние на формы рациональности, свойственные как религиозному, так и научному разуму, если их рассматривать в коммуникативном аспекте.


Вернуться назад