ИНТЕЛРОС > №2, 2013 > Между «пределами усмотрения» и нейтралитетом: дело «Лаутси» и новый баланс в сфере европейской защиты свободы вероисповедания Паскуале Анниккино
|
Pasquale Annicchino Between the Margins of Appreciation and Neutrality: the Lautsi Case and a New Balance in the Field of Religious Freedom in Europe Pasquale Annicchino — Research Fellow at the Robert Schuman Centre for Advanced Studies, European University Institute, Firenze,
The paper deals with the famous case Lautsi v. Italy at the European Court of Human Rights, on crucifixes in the public schools, with two opposite Court rulings in 2009 and 2011. While analyzing the logic of both rulings, the author explores two interacting concepts: „margin of appreciation“ and «neutrality». He believes, at the first ruling of 2009 the Court practice of margin of appreciation was ignored, and the principle of neutrality was imposed; while the second ruling, trying to introduce correction in this sense, made other mistakes by drawing upon disputable factual and normative argumentation. The case of crucifix thus reveals tensions between national legal systems and the conventional and European Law. Overall, today, cases about religious symbols in the public square serve as a medium for the European community to reflect upon its identity and the role of religion in this identity.
Дело «Лаутси против Италии» о наличии распятий в итальянских государственных школах ведет судебную практику Европейского суда по правам человека (далее — ЕСПЧ или Суд) к серьезному поворотному пункту. Постановление от 3 ноября 2009 года, которым Вторая секция Суда признала Италию виновной в нарушении статьи 2 Протокола 1 к Конвенции о защите прав человека и основных свобод (далее — Конвенция) — а именно права на образование — во взаимосвязи со статьей 9 Конвенции, утверждающей право на свободу мысли, совести и религии, было в конечном итоге отменено постановлением Большой палаты Суда, которое, как мы увидим далее, сыграет решающую роль для судебной практики Страсбургского суда в вопросах защиты свободы религии Вернуться назад |