ИНТЕЛРОС > №3, 2017 > Постсекулярный век неомодерна. Ближневосточный извод

Василий Кузнецов
Постсекулярный век неомодерна. Ближневосточный извод


22 октября 2017

В 2001 г. вскоре после трагедии 9/11 Юрген Хабермас выдвинул тезис о переходе западного общества в постсекулярное состояние. Понятие постсекуляризма с тех пор обрело определенную популярность. Ощущая некий «тектонический сдвиг», произошедший в религиозной жизни общества, исследователи чувствуют необходимость нового слова, пусть даже его конкретное содержание и остается пока не вполне определенным. Пытаясь хотя бы приблизительно описать общие контуры постсекуляризма, авторы раз за разом упоминают роль исламского фактора в его появлении. Если размышления Ю. Хабермаса были вызваны событиями 11 сентября, однако ислама непосредственно не касались, то А. Кырлежев уже прямо называет «глобальный ислам» (термин довольно спорный) катализатором постсекуляризма3, а Д. Узланер, цитируя того же А. Кырлежева, отмечает

 

The Post-Secular Age of the Neomodern in the Middle East

Vasily Kuznetsov
Institute of Oriental Studies of Russian Academy of Sciences;
Moscow State University Named after
M.V. Lomonosov (Moscow, Russia).
vasiakuznets@yandex.ru

This article is dedicated to an analysis of the current situation in the Arab world within the framework of Neomodernism theory and to the detection of the religious component of the socio-political process. According to Neomodernism theory, contemporary human society is at the point of transferring from the postmodern stage to a new one. This stage is characterized by the combination of three elements: the need for a new positive message, the archaic content of this message, and the use of postmodern tools to construct it. The religious factor plays a special and very important role in the socio-political process, which can be discovered by means of secular and post-secular ideas. After making some general observations the author tries to apply them to Middle Eastern reality and Arab-Muslim culture. As a result he outlines the principal traits of “Islamic secularism” and reveals the common post-secular trends of Middle Eastern and Western society. At the end of the article the author analyzes links between Neomodernism and post-secularism at the regional and global levels.


Вернуться назад