ИНТЕЛРОС > №1, 2016 > Соборы как выявление Церкви

Пол Вальер
Соборы как выявление Церкви


22 апреля 2016

Архиепископ Роуэн Уильямс в статье, которая вскоре будет опубликована, замечает, что «дело богословия — не описание Бога, а выявление Бога». То же самое можно сказать и об экклезиологии: ее дело — не описание Церкви, а выявление Церкви. Тем более это справедливо относительно церковных соборов, которые суть проявления живой экклезиологии, воплощение ее в жизнь не только в речи, но и в действии — через общее дело собрания, молитвенное различение и принятие решений. Отец Александр Шмеман говорит как раз об этом, когда пишет: «Собор не есть „власть“ в юридическом смысле слова, потому что не может быть власти над Церковью — Телом Христовым. Собор есть свидетельство о тождестве всех Церквей как Церкви Божией: в вере, в жизни, в любви». То же различение применимо и к первенству, так как собор есть коллективное первенство: «сущность и цель [первенства] — не „власть“, а выявление существующего единства Церквей в вере и жизни».

Councils as a Manifestation of the Church

Paul Valliere
Butler University in Indianapolis (Indiana, USA).
pvallier@butler.edu

In this essay the author develops the theme of councils as living ecclesiology, as a manifestation of the reality of the Church. The meaning of councils is not limited to their agenda. The primary source of their charisma is the fact of assembly as such. The conciliar assembly manifests the essential relationships on which the Church is founded. One of the author’s chief concerns is to describe how councils help to shape the dynamics of leadership in the Christian Church. The orientation of conciliar leadership is horizontal and inclusive, not vertical and elitist. Councils are nodes of a network, not components of a pyramid. The history of councils is long and complex. A summary of that history is not the aim of this essay. Certain crucial moments in conciliar history are mentioned because they remain enduring reference points for the Church’s conciliar practice even today. Among the historical moments considered here are the origin of councils, the relation of councils to “catholicism,” the legacy of the Ecumenical Councils, the Great Eastern Schism, the significance of medieval Western conciliar practice for the wider Church, and the renewal of conciliar practice in modern times.


Вернуться назад