ИНТЕЛРОС > т. 20, №1, 2015 > Моральный эквивалент войны

Уильям Джеймс
Моральный эквивалент войны


25 февраля 2016

В статье о «моральном эквиваленте» войны, опубликованной летом 1910 г. в McClure’s Magazine, У. Джеймс дает развернутое изложение своей антимилитаристской «социалистической утопии». Пацифисты, убежден американский философ, не добьются успеха до тех пор, пока не предложат взамен института войны чего-то «функционально подобного ей», не придумают механизма, который позволил бы в условиях мира сохранять и поддерживать «отдельные элементы воинской дисциплины». В качестве такого эквивалента Джеймс предлагает альтернативную гражданскую службу для молодежи, своего рода трудовую повинность, которая включала бы различные виды коллективных работ: строительство автомобильных дорог и небоскребов, прокладку туннелей, заготовку леса, работу в шахтах и рудниках. Дисциплина и аскетизм, надеется Джеймс, станут для «юных миссионеров» привычным делом, а труд и лишения «выбьют из них ребячество и вернут в общество с более здоровыми интересами и трезвыми взглядами».

The Moral Equivalent of War

William James

In his essay on «moral equivalent» of war, published in McClure’s Magazine (August 1910), William James puts forward his antimilitarist «socialistic utopia». World pacifists, James argues, should enter more deeply into the aesthetical and ethical point of view of their opponents. Until the peace party devises some substitute, some moral equivalent, for the disciplinary value of war, their utopian goal is neither desirable nor possible. A permanently successful peace-economy cannot be a simple pleasure-economy, James insists. The martial virtues, although originally gained by the race through war, are absolute and permanent human goods. Patriotic pride and ambition in their military form are specifications of a more universal and enduring competitive passion. They are its first form, but that is no reason for supposing them to be its last form. Arguing in this vein, James proposes that instead of military conscription there be «a conscription of the whole youthful population to form for a certain number of years a part of the army enlisted against nature». The military ideals of hardihood and discipline then would be wrought into the growing fiber of the people; no one would remain blind to man’s real relations to the globe he lives on, and to the permanently solid and hard foundations of his higher life. To coal and iron mines, to freight trains, to road-building and tunnel-making, to foundries and stoke-holes, and to the frames of skyscrapers, would healthy young people be drafted off, according to their choice, to «get the childishness knocked out of them, and to come back into society with healthier sympathies and soberer ideas»


Вернуться назад