ИНТЕЛРОС > №4, 2015 > ОТ РОДИНЫ-ЦАРИЦЫ К РОДИНЕ-БАБЕ: ОСОБЕННОСТИ ФЕМИНИННОЙ РЕПРЕЗЕНТАЦИИ РОССИИ В ГОДЫ ПЕРВОЙ МИРОВОЙ ВОЙНЫ

Владислав Аксенов
ОТ РОДИНЫ-ЦАРИЦЫ К РОДИНЕ-БАБЕ: ОСОБЕННОСТИ ФЕМИНИННОЙ РЕПРЕЗЕНТАЦИИ РОССИИ В ГОДЫ ПЕРВОЙ МИРОВОЙ ВОЙНЫ


07 февраля 2016

Аксенов Владислав Бэнович (Москва, Россия) —
кандидат исторических наук, старший научный сотрудник
Института Российской истории РАН; Email: vlaks@mail.ru

В статье рассматривается динамика женских образов России в годы Первой мировой войны в контексте модернизации гендерных отношений. Автор отмечает, что еще в период первой революции символом народного бунтарства становится образ русской бабы, который в годы Первой мировой войны оттесняет как абстрактные модернистские женские типажи, так и образ России в виде царицы. Воспевая активное женское начало, новую телесность, выраженную здоровой фертильностью, он становится антагонистическим декадентским женским типажам и в будущем оказывается эталоном при рождении образа Родины-матери.

Vladislav Benovich Aksenov (Moscow, Russia) —
PhD in Historical Sciences,
Senior Researcher at the Institute of the Russian History
of the Russian Academy of Sciences;
Email: vlaks@mail.ru

FROM THE MOTHERLAND AS TSARINA TO THE MOTHERLAND AS BABA:
DEVELOPMENT OF THE FEMININE ALLEGORIES OF RUSSIA IN THE WORLD WAR

I The article deals with development of Russia’s female allegories in the time of World War I in the context of modernization of gender relations in Russian society. The author demonstrates that the image of Russian peasant-woman, baba, became a symbol of Russian revolt during the Russian revolution of 1905- 1907. In the time of World War I this image served as an allegory of Russia, being in competition with both abstract modernist female images and image of Russia as a tsarina. The author makes suggestion that the image of baba, symbolizing active, fertile female type, later contributed to the creation of visualizing Motherland in the Soviet culture.


Вернуться назад