ИНТЕЛРОС > №1, 2018 > Аура истории и диалектическое воображение в «Пассажах» Вальтера Беньямина Семен Травников
|
Аспирант, Государственный институт искусствознания В статье рассматриваются ранние заметки Вальтера Беньямина — «протоколы экспериментов с наркотиками» (Protokolle zu Drogenversuchen, 1927–1934 годы), в которых описано непосредственное впечатление от явления ауры. Прочтение этих текстов проливает свет на последующие описания понятия ауры в «Пассажах» (Das Passagen-Werk) и других работах Беньямина, а также проясняет ряд моментов последующей дискуссии об ауре в новейшей эстетике. Аура в них охарактеризована как «орнаментальное окаймление» вокруг всех вещей, которое полностью изменяется при каждом их движении, а «вещи» описаны как «манекены» в одеждах «исторических событий». Сопоставляя эти и другие описания с концепциями синестетической системы чувственности (Сьюзен Бак-Морс), утраты ауры как освобождения смысла (Юрген Хабермас), одухотворения опыта потребления (Дьёрдь Маркуш), мы приходим к трактовке ауры как воспринимаемой историчности вещей. Теория ауры выступает здесь частью программы «спасения истории для философии». Такая концепция позволяет по-новому осмыслить методологию диалектического воображения в историографии «Проекта аркад».
THE AURA OF HISTORY AND THE DIALECTICAL Semyon Travnikov. The article investigates Walter Benjamin’s early notes, Protocols of Drug Experiments (Protokolle zu Drogenversuchen, 1927–1934), which describe direct impressions of the “aura” phenomenon. The reading of these texts sheds light on the subsequent descriptions of the notion of aura in Passages (Das Passagen-Werk) and other works by Benjamin, and also clarifies certain elements of the subsequent discussions of the aura in contemporary aesthetics. In these discussions, the aura is characterized as an “ornamental halo” around all things, which completely changes with each of their movement, and “things” are described as “mannequins” clothed in “historical events.” Comparing these and other descriptions with the concepts of the synesthetic system of sensuality (Susan Buck-Morse), the loss of the aura as the liberation of meaning (Jurgen Habermas), and the inspiration of the consumption experience (György Markush), we come to the interpretation of the aura as the perceived historicity of things. The theory of the aura is here part of the program of “saving history for philosophy.” Such a conception allows us to rethink the methodology of the dialectical imagination in the historiography of the Arcades Project. Вернуться назад |