ИНТЕЛРОС > №1, 2017 > АСТ: вопрос об отзыве

Бруно Латур
АСТ: вопрос об отзыве


08 июня 2017

Бруно Латур

Профессор, директор, Медиалаборатория,
Институт политических

исследований (Sciences Po).
27 rue Saint-Guillaume, 75337 Paris,

Cedex 07, France
E-mail: bruno.latour@sciencespo.fr

Статья представляет собой опыт критической саморефлексии представителя акторно-сетевой теории (АСТ). Автор начинает с рассмотрения четырех трудностей этой теории: «актор», «сеть», дефис между ними и «теория». Оригинальность АСТ состоит в том, что она является скорее методом развертывания деятельности актора по выстраиванию своего мира, чем альтернативной социальной теорией. Также автор отвечает на упреки в макиавеллизме и натурфилософии. Смещение внимания с концептов «актор» и «сеть» на операции «структурирование» и «суммирование» позволяет показать, что напряжение между макро- и микроуровнем и другими членами традиционных оппозиций в социальных науках является во многом искусственным. АСТ позволяет обойти его через переключение внимания с объектов на циркуляции. По мнению автора, главным вкладом этой теории в социальную науку стала трансформация социального из поверхности, территории, региона реальности в циркуляцию. Во второй части автор очерчивает потенциал АСТ. Она предстает в виде проекта симметричной антропологии модерна. В отличие от множества учений о модерне — гипер-, пре- и антимодерне, — данная теория ставит все эти структуры под вопрос как основанные на одной и той же проблематичности. Она не является теорией социального, субъекта, Бога или природы. Это теория пространства или потоков, циркулирующих в ситуации не-модерна. В заключение автор оптимистично оценивает потенциал обновления и дальнейшего развития АСТ, но уже в ином облике.

 

ON RECALLING ANT

Bruno Latour
Professor, Director, Médialab
bruno.latour@sciencespo.fr.
Institut d’Etudes Politiques de Paris (Sciences Po),
27 rue Saint-Guillaume, Paris, Cedex 07 75337, France

This paper explores the four difficulties of actor-network theory: the words “actor,” “network,” “theory,” and the hyphen. The originality of ANT lies in the fact that this not so much an alternative social theory as it is a method of unravelling the activities of the actor who constructs their own world. By focusing on operations of structuring and summation rather than on concepts of “actor” and “network,” we are able to show that the tension between the macro and the micro levels in the social sciences is largely artificial. ANT allows us to overcome this tension by channeling our attention away from objects and towards circulations instead. According to the author, the main contribution of this theory to the social sciences is the transformation of the social from the surface, territory, or region of reality into circulation. In the latter half of the paper, the author discusses the potential of ANT as a symmetrical anthropology of the modern and the defining structure of modernity. This implies accounting for the emergence of the ontological opposition between “out there” and “in there” (the nature and the subject), and (the deletion of) political and theological interests. The difference between ANT and many kinds of reflection on modernity, post-, hyper-, pre-, and antimodernity, is simply that it took to task simultaneously all of the components of what could be called the modernist predicament. According to the author, ANT is not a theory of the social any more than it is a theory of the subject, or a theory of God, or a theory of nature. It is a theory of the space or fluids circulating in a non-modern situation. In the conclusion of the article, the author offers an optimistic take on the potential of developing ANT further and giving it new forms.


Вернуться назад