ИНТЕЛРОС > №3, 2013 > Логика сериала

Ева Рапопорт
Логика сериала


18 марта 2014

Ева Рапопорт. Преподаватель кафедры наук о культуре отделения
культурологии Национального исследовательского университета — Высшей школы экономики.
Адрес: Москва, Малый Трехсвятительский пер., д. 8/2, каб. 312.
E-mail: eva.rapoport@gmail.com.

Статья посвящена анализу современных западных драматических сериалов, рассматриваемых как феномен массовой культуры и специфический инструмент социализации. Проводится сопоставление сериалов с голливудскими блокбастерами, аналогичное сравнению романа и эпоса у М. Бахтина. Роман согласно Бахтину, — все еще становящийся жанр. Он моложе письма и книги, сериал — моложе кинематографа. Как роман приспособлен к форме немого восприятия (чтению), так и сериал изначально рассчитан на домашний просмотр, а не на коллективное переживание в кинозале. Помимо этого, дается обзор наиболее ярких сюжетных мотивов — этических, политических, утопических — и анализируется характерный для ряда сериалов персонаж-трикстер. В качестве примеров используются шоу, запущенные во второй половине 2000 х — начале 2010 х (исключение — «Доктор Хаус», первый сезон которого был начат в 2004 году).

 

The Logic of TV series

 

Eva Rapoport. Lecturer at the Department of
Cultural Studies of the School of Cultural Studies of
National Research University —
Higher School of Economics.
Address: Room 312, 8/2 Maly Tryokhsvyatitelsky Pereulok, 109028 Moscow, Russia.
E-mail: eva.rapoport@gmail.com
.

The article focuses on the analysis of modern western drama TV series that are described as a mass culture phenomenon and an important tool of socialization. TV series are compared with Hollywood blockbusters according to the ideas of Mikhail Bakhtin’s studies on the ‘Epic and novel’. Bakhtin considers the novel to be the only emerging genre. Novels are younger than books, than writing, as well as TV series are younger than cinema. Novels are the only literary form adapted to silent perception (reading) in the same way as TV series are originally designed for personal, home entertainment unlike movies that are supposed to be a collective experience for the theatre. In addition, the article provides an overview of the most remarkable story drivers, and a closer look at Trickster characters, which are common to numerous TV series. Shows running during the second half of 2000s and early 2010s are used for the examples (House M. D. that was filmed since 2004 as the only exception).


Вернуться назад