ИНТЕЛРОС > №3, 2017 > Сети и ассамбляжи: возрождение вещей у Латура и Деланда

Грэм Харман
Сети и ассамбляжи: возрождение вещей у Латура и Деланда


12 сентября 2017

Профессор, факультет философии,
Американский университет Каира (AUC).

Адрес: AUC Ave., P. O. Box 74,
11835 New Cairo, Egypt.
E-mail: gharman@aucegypt.edu

Статья посвящена сопоставлению философии Мануэля Деланда и Бруно Латура на почве реализма и реабилитации вещей. Автор начинает с представления этих фигур, чтобы затем перейти к изложению и сопоставлению их позиций. Реализм находится если не в упадке, то на периферии философского мейнстрима, и Деланда — один из немногих его сторонников. Латур, хотя и не является реалистом, примечателен своим вниманием к объектам и их активности. Свою же позицию автор квалифицирует как «реалистический формализм». Представление философии Деланда автор начинает с изложения пяти базовых компонентов его онтологии. Помимо реализма, это антиэссенциализм, номинализм и историзм вида и виртуализм рода, теория катализа и нелинейная причинность, четырехчастность мира. Последняя конституирована осями материальное — экспрессивное и территоризация — детерриторизация. Критически оценивая реалистическую традицию, Деланда выдвигает в противовес оппозиции субстанции и агрегата понятие ассамбляжа. Этот центральный концепт его построений задается теорией части и целого. Идеи Латура излагаются и сопоставляются автором с философией Деланда по тем же пяти пунктам. По мнению автора, ему не хватает общей теории причинности. С Деланда они расходятся в вопросах реализма и виртуальности: Латур — чистый актуалист. Завершается обзор мысленным экспериментом. Автор предпринимает попытку очертить возможное будущее, в котором идеи Латура и Деланда стали мейнстримом философии. Это было бы господство реалистических «плоских онтологий», ахиллесовой пятой которых стала бы именно теория причинности.

 

NETWORKS AND ASSEMBLAGES:
THE REBIRTH OF THINGS IN LATOUR AND DELANDA

Graham Harman
Professor, gharman@aucegypt.edu.
Philosophy Department,
American University in Cairo (AUC), AUC ave.,
P. O. Box 74, 11835 New Cairo, Egypt

This article is dedicated to the juxtaposition between the philosophies of Manuel DeLanda and Bruno Latour against the backdrop of realism and the rehabilitation of things. The author begins by introducing both thinkers, and then goes on to present and compare their positions. If realism is not in decline, then it is on the periphery of the philosophical mainstream, and DeLanda is presented here as one of its rare proponents. While Latour is not a realist, he is nonetheless special in light of his attention to objects and their activity. The author himself qualifies his position as “realist formalism.” He begins his presentation of DeLanda’s philosophy by exposing five basic components of his flat ontology. In addition to realism, these are anti-essentialism; nominalism and historicism of species, and virtualism of genus; theory of catalysis and non-linear causality; and finally, the quadruple world. The last component is made up of two axes, the material-expressive and the territorialization-deterritorialization. After critically considering the realist tradition, DeLanda to replace the opposition “substance-aggregate” with the notion of assemblage. This central concept is defined by a specific theory of relations between part and whole. Latour’s ideas are discussed and compared with DeLanda’s philosophy along the same points. According to the author, what is missing in Latour’s approach is a comprehensive theory of causation. Latour differs from DeLanda in questions concerning realism and virtuality; Latour is a pure actualist. The final part of the article discusses a thought experiment in which the author tries to imagine a possible future, where DeLanda’s and Latour’s ideas have become mainstream philosophy. This would be a dominance of realist flat ontologies, the Achilles heel of which would be a theory of causation.


Вернуться назад