ИНТЕЛРОС > №4, 2016 > Панк в России: краткая история эволюции

Иван Гололобов, Ингвар Стейнхольт, Хилари Пилкингтон
Панк в России: краткая история эволюции


15 декабря 2016

Иван Гололобов
Преподаватель, факультет политики,
языков и международных исследований,
Университет Бата (UoB).
Адрес: University of Bath, Claverton Down,
BA2 7AY Bath, UK.
E-mail: i.gololobov@bath.ac.uk.

Ингвар Стейнхольт
Доцент, отделение языка и культуры,
Университет Тромсё — Арктический университет
Норвегии (UiT-AUN).
Адрес: Hansine Hansens veg 18, 9019 Tromsø, Norway.
E-mail: yngvar.steinholt@uit.no.

Хилари Пилкингтон
Профессор социологии, школа социальных наук,
Университет Манчестера (UoM).
Адрес: Arthur Lewis Bldg, Oxford Rd,
M13 9PL Manchester, UK.
E-mail: hilary.pilkington@manchester.ac.uk.

В статье рассматривается эволюция культуры панка в России. Работа охватывает период с конца 1970-х го-дов, времени появления первых панков в СССР, до наших дней. Исследование подвергает критическому осмыслению (1) ранние экскурсы в историю русского панка отечественных культурологов и музыкальных журналистов, описывающих его как некое единое явление, и (2) западные работы, которые принимают за данность эстетически вторичный характер панка в России, копирующего аутентичные английский и американский образцы. Методологически статья отталкивается от мысли Пенни Рэмбо, музыканта, философа, одного из основателей движения DIY (do-ityourself), о принципиальной негативности панка, избегающего какой-либо позитивной культурной идентичности. Исследуя становление культуры панка в России, авторы показывают, что в отличие от англо-американского русский панк складывался не революционным, а, скорее, эволюционным путем. Возникнув на периферии рок-культуры, которая сама находилась в глубоком андеграунде, российский панк не преследовал целью борьбу с коммерциализацией рок-н-ролла, а стремился к более радикальной культурной автономии рок-сообщества. В результате вынужденного разрыва как с западным панком, активно дистанцировавшимся от рок-мейнстрима, так и с отечественной рок-сценой, не принимавшей радикальность панка, российская панк-сцена изначально обладала достаточно неустойчивой культурной идентичностью. В ее основе лежало постоянное переопределение собственных отношений с отечественной рок-культурой, с одной стороны, и западным панком — с другой, описанию которого и посвящена данная статья.

 

PUNK IN RUSSIA: A SHORT HISTORY

Ivan Gololobov 
Teaching Fellow, Department of Politics,
Languages and International Studies, University of Bath (UoB).
Address: University of Bath, Claverton Down, BA2 7AY Bath, UK.
E-mail: i.gololobov@bath.ac.uk.

Yngvar Steinholt
Associate Professor, Department of Language and Culture,
The University of Tromsø — The Arctic University of Norway (UiT-AUN).
Address: Hansine Hansens veg 18, 9019 Tromsø, Norway.
E-mail: yngvar.steinholt@uit.no.

Hilary Pilkington
Professor of Sociology, School of Social Sciences,
The University of Manchester (UoM).
Address: Arthur Lewis Bldg, Oxford Rd, M13 9PL Manchester, UK.
E-mail: hilary.pilkington@manchester.ac.uk.

This article concerns the cultural evolution of punk in Russia. The work covers the period from the late 1970s (when the first punks appeared in the USSR) to the mid‑2010s. The study offers a critical reflection on (1) the first examinations of the history of Russian punk, which saw Russian punk as a culturally homogenous phenomenon, and (2) Western works understanding Russian punk as an essentially mimetic entity, copying “authentic” Anglo-American originals. Methodologically, the work departs from the claim of Penny Rimbaud, a musician and philosopher, one of the founding members of The Crass, and a leading ideologist of the DIY movement, on the essentially negative identity of punk. According to Rimbaud, punk continuously avoids positive cultural connotations and resists any closed discursive literality. Investigating the history of the punk scene in Russia, the authors show that, in contrast to Anglo-American punk, Russian punk did not emerge out of a cultural revolution, but rather developed in an evolutionary way. Having emerged on the periphery of rock culture, which itself was a deep underground phenomenon, Russian punk did not aim to confront the commercialization of rock. Instead, it aimed to radicalize the struggle of rock for cultural autonomy. As a result of the inevitable break with both Western punk (which actively distanced itself from mainstream rock) and the Russian rock scene (which did not accept the radical aesthetics of punk), the cultural identity of the punk scene in Russia was inherently precarious and unstable. It was formed in constant negotiation between its relationship with Russian rock culture on the one hand, and Western punk on the other. In the article, the authors distinguish several waves that define the meaning of punk in concrete historical circumstances, and show how diachronic ruptures fragmented cultural discourse of punk even further, which made it impossible to approach it as a single and homogeneous phenomenon, but which provided it with a unique discursive openness and relevance.


Вернуться назад