ИНТЕЛРОС > №5, 2013 > Тело качка

Владимир Нишуков, Максим Горюнов
Тело качка


03 апреля 2014

Владимир Нишуков. Аспирант философского факультета
МГУ им. М. В. Ломоносова.
E-mail: nishukov@gmail.com.

Максим Горюнов. Аспирант философского факультета
МГУ им. М. В. Ломоносова. E-mail: folker64@mail.ru.
Адрес: 119991, Москва, ГСП-1, Ломоносовский проспект, д. 27, корп. 4.

В статье рассматриваются специфические постсоветские телесные практики, которые принято объединять понятием «качалка». Авторы используют в анализе различные оптики философии и социологии спорта, в первую очередь таких авторов, как Пьер Бурдьё, Аллен Гуттман, Лоик Вакан, Ханс Гумбрехт, Томас Алкемейер. «Качалка» сопоставляется с классическим спортом современности (тяжелая атлетика, бодибилдинг). В отличие от спорта, для занятий которым необходима постоянная коммуникация c партнерами, тренерами, в «качалке» такое плотное социальное поле отсутствует. Если сопоставлять занятия «качков» со спортом, их скорее можно характеризовать как постспорт, точнее такую его разновидность, которая, в отличие от спорта Модерна, не сопровождается фиксацией социальных различий на теле атлета (как это описывает Алкемейер) или накоплением «телесного капитала» (Вакан).

WORKOUT BODY

Vladimir Nishukov. Postgraduate student at the
Lomonosov Moscow State University.
E-mail: nishukov@gmail.com.

Maxim Goryunov. Postgraduate student at the
Lomonosov Moscow State University.
E-mail: folker64@mail.ru. Address: 27–4 Lomonosovsky prospekt,
GSP-1, 119991 Moscow, Russia.

This article explores specific post-Soviet bodily practices that are commonly combined in the concept of “workout center”. Various approaches of philosophy and sociology of sports are used in the analysis, and special attention is paid to the concepts of such authors as Pierre Bourdieu, Allen Guttmann, Loic Wacquant, Hans Gumbreht, Thomas Alkemeyer. “Working out” is juxtaposed with contemporary classic sports (weightlifting, bodybuilding). Unlike sports, which require continuous communication between the athlete, his partners and coaches, during “working out” this dense social field is absent. If we compare those who “work out” with those who “do sports”, the former phenomenon can be described as “post-sport”, — that is, a type of sports which, unlike the sports of modernity, are not accompanied by a fixation of social differences on the body of the athlete (as described by Alkemeyer) or by the accumulation of “body capital” (Wacquant)


Вернуться назад