ИНТЕЛРОС > №5, 2015 > Харальд Зееман: такой же первооткрыватель, как и все мы

Екатерина Щербакова
Харальд Зееман: такой же первооткрыватель, как и все мы


27 сентября 2016

Магистр культурологии,
куратор галереи La Box в Высшей национальной
школе искусств в Бурже (Франция)
Адрес: 9 Rue Édouard-Branly,
18006 Bourges, France
E-mail: shcherbakova.k@gmail.com

Статья предлагает рассмотреть возникновение методологии кураторства современного искусства на основании профессиональных практик Харальда Зеемана. Зееман является одним из основателей профессии независимого куратора как самостоятельной институционализированной единицы, концептологом и автором выставочного проекта. Биографическая статья предлагает обзор фундаментальных проектов: «Когда отношения становятся формой» (1969), «Документа5» (1972), «Дедушка: такой же первооткрыватель, как и все мы» (1974), «Целибатные машины» (1975), определивших кураторскую практику как художественный жест. Профессия куратора как автора экспозиции имеет в своей сути отсылку к практикам театральной режиссуры: кураторский проект разворачивает драматургию выставки внутри и вне физического пространства, основываясь на художественных произведениях как частях и героях повествования. «Агентство духовного гастарбайтерства », организация, состоящая из одного сотрудника — непосредственно Харальда Зеемана, является примером институционализации самого себя, выделением профессии независимого куратора и ее противопоставлением деятельности музейного хранителя. Кроме того, метафоричное использование такой организационной формы, как агентство, неизбежно акцентирует внимание на вопросе производства культурных и интеллектуальных смыслов.

 

Harald Szeemann, a Pioneer Like Us

Ekaterina Shcherbakova
MA in Cultural Studies,
Curator at La Box gallery at the Higher
National School of Arts in Bourges
Address: 9 Rue Édouard-Branly,
18006 Bourges, France
E-mail: shcherbakova.k@gmail.com

The article examines the emergence of curatorial methodology through professional practices of Harald Szeemann. Szeemann is one of the founders of the profession of independent curators as institutionalized, individual, conceptualist, and as authors of their own exhibition projects. This biographical article provides an overview of such fundamental projects as When Attitudes Become Form (1969), Documenta V (1972), Grandfather— A Pioneer Like Us (1974), Celibatory Machines (1975), which made curatorial practice into an artistic gesture. The activite of the curator as the author of an exhibition has much in common with practices of theater production: a curatorial project develops a dramatic composition inside and outside a physical space, utilizing artistic creations as characters and plotlines of narration. The Agency for Intellectual Guest Labor, an organization that consists of just one empoloyee, namely Harald Szeemann, is one example of the institutionalization of oneself and the emergence of the independent curator’s profession in opposition to a museum conservator. Along with that, the metaphorical use of the organizational form of an agency emphasizes the issue of the intellectual and cultural meanings of production. In other words, the rise of the agency confirms its one and only collaborator as the producer of meanings. The “agency” and another fundamental conception of Szeemann, the Museum of Obsessions (a project that was never completed) are tools of the mythologization and institutionalization of their author’s and founder’s figure. The latter affirms Szeemann’s ability to convert anything that is not considered as art into art, and non-artists into artists, as for instance in the exhibition of objects and documents Grandfather—A Pioneer Like Us (Bern, 1974), dedicated to curator’s grandfather, a hairdresser. Power, artistic gesture, self-institutionalization, creative and intellectual practice as production are the general characteristics of an independent curator, brought to the fore in this article using the example of Harald Szeemann’s professional biography.


Вернуться назад