ИНТЕЛРОС > №1, 2016 > Искусство и мозг: актуальные направления изучения Дмитрий СПИВАК, Любовь БУГАЕВА, Михаил СТЕПАНОВ, Алина ВЕНКОВА
|
Дмитрий Леонидович СПИВАКРоссийский НИИ культурного и природного наследия им. Д.С. Лихачева, Россия
Любовь Дмитриевна БУГАЕВАСанкт-Петербургский государственный университет, Россия
Михаил Александрович СТЕПАНОВСанкт-Петербургский государственный университет
Алина Владимировна ВЕНКОВАРоссийский государственный педагогический университет имени А.И. Герцена,
В статье рассматриваются актуальные направления изучения психологических механизмов восприятия искусства и их мозговых коррелятов – от нейроэстетики С.Зеки- В.Рамачандрана до картографии нейроэстетического пространства Г.А.Иваницкого. Особое внимание уделено развитию нейросинематики – от аксиоматики У.Хассона до трудов исследовательского коллектива П.Тикка, а также промежуточным результатам исследования культурно-психологического потенциала сублиминального восприятия.
Art and Brain: Actual Directions of Research
Dimitry SPIVAK D.S.Likhachev Russian Institute of Cultural and Natural Heritage, Russia Head of Center for Basic Sociocultural and Cultural Psychological Studies Human Brain Institute, Russian Academy of Sciences, St. Petersburg, Russia Principal Research Fellow, Doctor of Sciences (Philology)
d.spivak@mail.ru
Lyubov BUGAEVA St. Petersburg State University, Russia Faculty of Philology, Associate Professor, Doctor of Sciences (in Philology)
ldbugaeva@gmail.com
Mikhail STEPANOV St. Petersburg State University of Industrial Technologies and Design, Russia Associate Professor, PhD in Philosophy
michail.stepanov@gmail.com
Alina VENKOVA Нerzen State Pedagogical University of Russia, St. Petersburg, Russia Associate Professor, PhD in Cultural Studies
venkova@mail.ru Actual issues in studies of psychological mechanisms of art perception and their brain correlates, from neuroaesthetics by S. Zeki – V. Ramachandran to the cartography of neuroaesthetic space by G. A. Ivanitsky, are regarded. Special attention is devoted to the development of neurocinematics, from the axiomatics by U. Hasson to the results of the research group of P. Tikka, as well as to interim results of the studies of cultural psychological potentials of the subliminal perception research direction. Вернуться назад |