ИНТЕЛРОС > №1, 2014 > Элементы археологии медиа

Михаил СТЕПАНОВ
Элементы археологии медиа


03 марта 2016

СТЕПАНОВ Михаил Александрович / Michail STEPANOV
Россия, Санкт-Петербург Санкт-Петербургское
отделение Российского института культурологии.
Ученый секретарь, кандидат философских наук.
Russia, St. Petersburg. St. Petersburg branch of the
Russian Institute of Cultural Research. Researcher.
michail.stepanov@gmail.com

В статье рассматривается специфика медиаархеологических исследований. Археология медиа занимается тем, что выискивает и пристально рассматривает в забытых и устаревших медиа (если не сказать в технологическом мусоре) формы и тактики различного видения будущего. Вокруг изыскания и выведения на свет различных диковинных медиа сложилось несколько теоретических и экспериментальных подходов, общим для которых является стремление показать исторически важное множество представлений о медиа и тем самым критически деструктурировать туннельное видение существа медиа и жестко определенный единственно верный взгляд на будущее

The Elements of Media Archeology

The article discusses the specifics of media archaeological research. The Media Archaeology is committed to seek out and carefully considers the forgotten and obsolete media (if not say technological debris) forms and tactics of different visions of the future. Around research to various media exist several theoretical and experimental approaches, which is common to attempt to show the historical importance of the set of representations of the media and thereby critically destruct of tunnel vision being rigidly defined media and «the» right view on the future. Meanwhile, media archeology is not confined only to the exhumation wonders machine, but there is in tracing genealogical roots navigation becomings these forgotten now media and inherent alternative forms of collective expression and experience. Archaeology media connects media experiences: looking back, she takes a look into the future from the present, revealing a reconfiguration both technological and social relations and forms of modernity


Вернуться назад