ИНТЕЛРОС > выпуск 14, 2016 > ЕВАНГЕЛЬСКИЕ ОБРАЗЫ «НИВЫ» И «ПАЖИТИ» В ПИСЬМАХ МАКАРИЯ ОПТИНСКОГО МОНАХИНЯМ

Светлана Захарченко
ЕВАНГЕЛЬСКИЕ ОБРАЗЫ «НИВЫ» И «ПАЖИТИ» В ПИСЬМАХ МАКАРИЯ ОПТИНСКОГО МОНАХИНЯМ


03 января 2017

Светлана Олеговна Захарченко
Петрозаводский государственный университет
(Петрозаводск, Российская Федерация)
zco59@mail.ru

Письма оптинских старцев приобщают нас к великому духовному наследию, соединившему духовные традиции русского иночества от самых первых веков христианского просвещения Русской земли и традиции иночества афонского, принесенные в Россию учениками преподобного старца Паисия Величковского. Преподобный Макарий Оптинский вразумляет своих духовных чад с помощью образов святоотеческого наследия. Не случайны в письмах Макария Оптинского монахиням евангельские образы «нивы», «пажити», «агницы Христовой», «невесты Христовой» и «млека». В святоотеческой литературе отмечается различие в грехах, совершаемых мужчинами и женщинами. А значит, и путь спасения для людей мужского и женского пола, при всем единстве человеческой природы, имеет свои особенности. Из собрания писем оптинского старца Макария мы узнаем, каким путем ведет преподобный своих духовных дочерей, как промыслительно взращивает в своих духовных чадах-монахинях материнскую любовь, способную спасать от бед и излечивать от опасных болезней, творить чудеса и возрождать к жизни.

 

Svetlana O. Zakharchenko
Petrozavodsk State University
(Petrozavodsk, Russian Federation)
zco59@mail.ru

GOSPEL IMAGES OF “GRAINFIELD” AND ”PASTURE“
IN THE LETTERS OF MACARY OF OPTINA TO NUNS

Letters of the Optina Elders bring us to the great spiritual heritage combining spiritual traditions of Russian monasticism beginning from the first centuries of Christianization of Russian lands with those of monasticism of Mount Athos brought to Russia by the disciples of St. Paisios Velichkovsky. The letters of monk Makary of Optina contain many gospel images, by means of which the Elder instructs his spiritual children. The Gospel images of “grainfields”, “pastures”, “ewe lamb of Christ”, “bride of Christ” and “milk” are not casual in the letters of Makary of Optina to nuns. The patristic literature distinguishes the sins committed by men and women. Therefore, the ways of reaching salvation for men and women, although the human nature is unique, have their particularities. The collection of letters of monk Makary of Optina provides us with the evidence of the Elder’s way to teach his spiritual daughters, to nurture in the nuns a sense of mother love able to save people from troubles and cure dangerous diseases, to work wonders and bring people back to life.


Вернуться назад