ИНТЕЛРОС > №15, 2015 > 94-й сонет Шекспира и фрагмент о Величавом Аристотеля: загадка сходства

Ольга Зубец
94-й сонет Шекспира и фрагмент о Величавом Аристотеля: загадка сходства


23 февраля 2016

Зубец Ольга Прокофьевна
кандидат философских наук, старший научный сотрудник.
Институт философии Российской академии наук.
119991, Российская Федерация, Москва,
ул. Волхонка, д. 14, стр. 5;
e-mail: olgazubets@mail.ru

На основе выявления сходства содержания и судьбы двух текстов – Фрагмента о Величавом из «Никомаховой этики» Аристотеля и 94-го Сонета Шекспира – в статье анализируется философский идеал (противопоставленный социологическому), заданный взглядом субъекта морали, совпадающим с оптикой самой философии. Содержанием такого идеала может быть только идея самой субъектности, полагание себя началом поступка и мира. Именно эта идея составляет основу содержания рассматриваемых текстов, что определило и сходство их судьбы: сложность перевода, неприятие их содержания, неприемлемого для обыденного морального сознания и языка, приводящее к искажениям в переводе и в интерпретации, их раздражающий характер, нескончаемые споры интерпретаторов о положительном или отрицательном характере образов, попытки смягчить наиболее неприемлемые суждения, дискредитация посредством подозрения в ироничности, поиски прототипов (совпадающих на Сократе), желание критиков изъять их из корпуса произведений, негативная оценка самих авторов данных текстов. Схожесть судьбы определена в большой степени тем, что идеал, воспроизведенный в сонете, является аристотелевским аристократическим образом Величавого. Шекспир хорошо знал «Никомахову этику», на что указывает как прямая ссылка на Аристотеля, так и часто буквальное воспроизведение его понятий и идей (этики, добродетели, поступка).

Shakespeare’s 94-th Sonnet and Aristotle’s Excerpt About Great-minded: The Mystery of Similarity

Olga Zubets
PhD in Philosophy, Senior Research Fellow.
Institute of Philosophy,
Russian Academy of Sciences. 14/5 Volkhonka Str.,
Moscow 119991, Russia;
e-mail: olgazubets@mail.ru

The philosophical moral ideal is being analysed through revealing the similarity of the idea and the fate of the two texts – the excerpt about the Great-minded from Aristotle’s Nicomachean Ethics and the 94-th Sonnet of Shakespeare. This ideal is seen as being opposed to so called sociological one and as defined by the moral subject’s sight which coincides with the optics of philosophy. The only possible content of such an ideal is the idea of subjectness, having oneself the source of the act and the whole world. And this idea is the kernel of the texts being examined which determines the likeness of their fates: the difficulties of the translation, rejection of the content being unacceptable for the everyday moral consciousness and language which leads to the mutilation of the translation and interpretation, irritating character, endless debates on the positive or negative character if the images, attempts to soften the most unacceptable statements, discredit by the suspicion in irony, search of the prototypes (coincident in Socrates), the critic’s desire to withdraw them from the collection of writings, the negative estimation of the authors. The similarity of the fates is meaningfully determined by the fact that the ideal in the sonnet is the Aristotle’s aristocratic image of the great-minded. Shakespeare knew Nicomachean Ethics very well which is proved by both the direct reference to Aristotle and literal reproduction of his notions and ideas (such as ethics, virtue, act). The image of great-minded can be found in many of his works, for example in Coriolan. But it is in the 94-th Sonnet that greatminded has oneself as an absolute source, unmoved mover, moral subject, the lord but not a steward of own excellence


Вернуться назад