ИНТЕЛРОС > №15, 2015 > Организационные потребности общества как исток морали в этике Бернарда Мандевиля

Андрей Прокофьев
Организационные потребности общества как исток морали в этике Бернарда Мандевиля


23 февраля 2016

Прокофьев Андрей Вячеславович
доктор философских наук, ведущий научный сотрудник.
Институт философии Российской академии наук.
119991, Российская Федерация, Москва,
ул. Волхонка, д. 14, стр. 5;
e-mail: avprok2006@mail.ru

В статье рассматриваются этические воззрения Бернарда Мандевиля как пример такого объяснения морали, которое видит в нравственных нормах элемент комплексной системы, с помощью которой сообщества поддерживают свою внутреннюю упорядоченность и внешнюю конкурентоспособность. В «Исследовании о происхождении моральной добродетели», входящем в первый том «Басни о пчелах», Мандевиль связывает возникновение нравственных убеждений с воздействием риторики политиков и моралистов, эксплуатирующей природную гордость и природную стыдливость человека. Наряду с этим он указывает на некоторые истоки морали, относящиеся к сфере прагматической коммуникации и несводимые прямо к воздействию политиков и моралистов. Однако все они начинают действовать только после того, как «был сломлен дикарь в человеке» и была заложена «основа политики». В позднейших произведениях Мандевиля эта упрощенная и очень уязвимая для критики картина превращается в более сложную концепцию эволюционного развития нормативного содержания морали и ее психологических механизмов за счет множества изобретений, сделанных участниками вертикальных и горизонтальных общественных коммуникаций. Политики и моралисты играют в этом процессе существенную роль, но исключительно на последних его стадиях

Organizational Needs of Society as an Origin of Morality in Bernard Mandeville’s Ethics

Andrey Prokofiev
Doctor (Habilitation) in Philosophy, Associate Professor,
Leading Research Fellow. Institute of Philosophy,
Russian Academy of Sciences. 14/5 Volkhonka Str.,
Moscow 119991, Russia;e-mail: avprok2006@mail.ru

The paper analyses ethical views of Bernard Mandeville as an example of such an explanation of morality that considers moral norms to be an element of the complex system enabled human societies to maintain their internal order and external competitive ability. In ‘An Enquiry into the Origin of Moral Virtue’ (the part of the first volume of ‘The Fable of the Bees’) Mandeville derives moral beliefs from the rhetoric of politicians and moralists exploiting natural pride and natural shame. Besides he indicates some origins of morality that pertain to the sphere of pragmatic communication and can not be reduced to the direct influence of politicians and moralists. But they come into operation only after the ‘savage man’ has been broken and the ‘foundation of politics’ has been laid. In late works of Mandeville this simplistic and vulnerable picture turns into a more sophisticated conception of slow evolving of moral norms and psychological mechanisms through many inventions of men involved in horizontal and vertical social communications. Politicians and moralists play a significant part in this process, but only at the last stage. This enrichment makes irrelevant some criticisms leveled at Mandeville by David Hume. Hume maintains that Mandeville ‘represents all moral distinctions as the effect of artifice and education’ but the Mandevillian account of the evolution of good manners, honour, and moral virtue from the second volume of ‘The Fable of the Bees’ and ‘An Enquiry into the Origin of Honour, and the Usefulness of Christianity in War’ shows that it is not the case. Politicians and moralists just correct and reshape already existing patterns of behavior and contribute to the perpetuation of rules formed by pragmatic communicative strategies.


Вернуться назад