ИНТЕЛРОС > №3, 2017 > ФОРМИРОВАНИЕ ИНТЕГРАЛЬНОЙ ИНДИВИДУАЛЬНОСТИ СТУДЕНТА-ПЕРВОКУРСНИКА: ВЫЗОВЫ И ПЕРСПЕКТИВЫ Елена Федорова, Марина Мельничук, Владимир Гисин, Елена Ганина, Ирина Климова
|
Климова Ирина Иосифовна,
Ганина Елена Викторовна,
Гисин Владимир Борисович,
Мельничук Марина Владимировна,
Федорова Елена Алексеевна, В рамках дискурса о качестве образования в статье анализируются вопросы целеполагания обучения студентов экономических вузов, правильной оценки интеллектуального потенциала первокурсников и ожидаемые результаты личностно ориентированного обучения предметам базовой части федеральных государственных образовательных стандартов. Из сравнения данных тестирования студентов-первокурсников на протяжении ряда лет обосновывается вывод о неуклонном снижении качества знаний поступающих в университет студентов, что может объясняться кризисным состоянием отечественной системы среднего образования. Подчеркивается, что успешность выпускника экономического вуза в условиях глобализации во многом зависит не только от математических знаний, но и от уровня владения русским и иностранным языками. Авторы указывают на то, что огромную значимость приобретает принцип преемственности знаний между средней школой и вузом. Отмечается, что в рамках существующей модели обучения в высшей школе только гармонизация усилий педагога и обучающегося по формированию индивидуальной образовательной траектории может решить вопрос о переходе к экономике знаний.
BUILDING INTEGRATED INDIVIDUALITY OF FIRST-YEAR STUDENTS: Klimova I.I., PhD (Philology), associate professor, Head of the Language Training Department, Financial University Moscow, Russia IIKlimova@fa.ru Ganina E.V., associate professor, Deputy Head for educational and methodical work at the Language Training Department, Financial University, Moscow, Russia EVGanina@fa.ru Gisin V.B., PhD (Physics & Mathematics), Professor, Department of Data Analysis, Decision-Making Theory and Financial Technology, Financial University, Moscow, Russia VGisin@fa.ru Melnichuk M.V., Doctor of Economics, Professor, Deputy Head for research, training process and further professional education, Financial University, Moscow, Russia MVMelnichuk@fa.ru Fedorova E.A., PhD (Philology), associate professor at the Language Training Department, Financial University, Moscow, Russia EAFedorova@fa.ru Abstract. As a part of the discourse on the quality of education, the paper examines the issues of goal-setting training of students of economic universities, proper assessment of the students’ intellectual potential and the expected results of personally focused training on subjects included in the basic part of the federal state educational standards. The comparison of test results of the first-year students for a number of years demonstrates a steady decline in the quality of knowledge of students coming to the university. Such a situation may attest to the crisis state of the national high school system. It is stressed that in the context of globalization, the success of graduates from economic higher schools depends not only on their mathematical knowledge, but also on their knowledge of the Russian and foreign languages. It is noted that an effective Continuity of Knowledge (CoK) between high school and university is gaining on special significance. It is concluded that in the framework of the existing model of training at higher school, harmonizing the efforts of the teacher and the student with the aim of building an individual educational pathway will ensure the transition to a knowledge economy Вернуться назад |