Журнальный клуб Интелрос » АЛЬМАНАХ СФИ «СВЕТ ХРИСТОВ ПРОСВЕЩАЕТ ВСЕХ» » выпуск №17, 2016
Деятельность А. А. Штевен по устроению школ грамоты в конце XIX в. была известна по всей России. Ее педагогическая система носила самобытный характер и развивалась автономно относительно официальной системы образования, что позволило найти новые подходы, принципы и формы образовательно-воспитательной деятельности, представляющие интерес и для современной христианской педагогики. В статье описаны три этапа педагогической деятельности А. А. Штевен, устроение школ грамоты, представлены православно-христианские принципы ее педагогической системы.
O.V. Sinitsyna
History and Christian Orthodox Bases
in A. A. Shteven-Ershova’s Educational Activity (1885–1895)
A. A. Shteven’s work on opening schools of literacy in the late XIX century was known throughout Russia. Compared with the formal education system, her distinctive pedagogical framework evolved independently allowing finding new approaches, principles and forms of educational activities which are of interest for today’s Christian pedagogy. The article describes three stages of A. Shteven’s pedagogical activity and her efforts in opening schools of literacy. The Christian Orthodox principles of her pedagogical system are also outlined.