Журнальный клуб Интелрос » Гуманитарные науки » № 4, 2015
Дробышева Наталия Николаевна
Канд. филол. наук,
доцент кафедры «Иностранные языки-2»
Финансового университета при Правительстве РФ
E-mail: nndrobysh@bk.ru
В статье рассматриваются некоторые аспекты, связанные с использованием системного подхода в процессе обучения бакалавров по направлению подготовки «Политология». Представлены особенности иноязычного профессионально ориентированного обучения, включающие психологические, психофизиологические и лингвистические аспекты описываемого процесса. Автор более подробно останавливается на тех конструктах, которые могут способствовать совершенствованию иноязычной подготовки, а именно: учет возрастных особенностей студентов, востребованность в практической направленности процесса изучения иностранного языка и его связь с последующей профессиональной деятельностью, а также возможности, которые открывает полипредметность дисциплины «Иностранный язык». С позиции системного подхода предлагаются некоторые практические рекомендации для успешной реализации целей и задач на занятиях по преподаванию иностранного языка политологам-бакалаврам.
Features of Professionally Focused Foreign-Language Teaching
of Politologists-Bachelors from the System Approach Standpoint
Drobysheva Nataliya Nikolaevna
Ph.D. in Philology,
Associate Professor of Foreign Languages-2 Chair,
Financial University under the Government
of the Russian Federation
E-mail: nndrobysh@bk.ru
Some aspects relating to the system approach application in the teaching of bachelors for “Politology” specialization are considered in this paper. The features of professionally focused foreign-language training, including psychological, psycho-physiological and linguistic aspects of the described process have been presented. The author comments more detailed constructs that can promote the foreign-language training improving, namely: taking into account students’ age features, demand in a practical orientation of foreign language learning process and its connection with a following professional activity, as well as opportunities that such multidisciplinary branch of knowledge as “Foreign Language” reveals. Some practical recommendations for successful accomplish of objectives and tasks on foreign language lessons for politologists-bachelors are offered from the system approach standpoint