Журнальный клуб Интелрос » История философии » т. 20, №1, 2015
Визгин Виктор Павлович –
доктор философских наук, главный научный
сотрудник Института философии РАН;
Российская Федерация, 119991, Москва,
Волхонка, д. 14, стр. 5;
e-mail: vizgin.viktor@yandex.ru
Гуссерлевская феноменология позднего периода, сформулированная в книге «Кризис европейских наук и трансцендентальная феноменология», рассматривается с позиций русской религиозной философии экзистенциального типа. Поэтому автор анализирует рецепцию Гуссерля Львом Шестовым. Задача статьи в том, чтобы раскрыть предельные, религиозные по своему пафосу мотивы радикального рационализма, проявившиеся в философии основоположника феноменологии. Автор показывает эти подосновы мышления немецкого философа через его восприятие не только таким русским экзистенциальным мыслителем, как Лев Шестов, но и таким христианским экзистенциалистом, применявшим феноменологический метод исследования, но не в гуссерлевской форме, как Габриэль Марсель. В статье высказывается тезис о том, что радикальный рационализм феноменологии Гуссерля развивался как своего рода квазирелигиозная миссия, привлекшая к себе выдающихся мыслителей ХХ в., которые, однако, получив импульс от Гуссерля, далеко ушли от разделяемых им позиций трансцендентализма и идеализма. Особое внимание уделено попытке Гуссерля создать последовательное феноменологическое учение на основе обращения к нетеоретическим корням теоретического мышления в «жизненном мире». Автор показывает противоречивость дела Гуссерля как радикального рационалиста, продолжающего традицию немецкого классического идеализма.
Quasi-Religion of Ratio as a Productive Impasse
DSc in Philosophy,
Chief Research Fellow,
Institute of Philosophy,
Russian Academy of Sciences, 14/5 Volkhonka,
119991, Moscow, Russian Federation;
e-mail: vizgin.viktor@yandex.ru
The author looks at Husserl’s later phenomenology, stated in «The Crisis of European Science and Transcendental Phenomenology», from the standpoint of Russian religious philosophy of existentialist denomination. The aim is to uncover the ultimate, religiously inspired motives of radical rationalism that had become apparent in the philosophy of the founder of phenomenology. The author shows them as underlying the German philosopher’s thought, and in doing that resorts to the work of the Russian existentialist thinker Leo Shestov and his form of Husserl’s reception, as well as to Gabriel Marcel – the Christian existentialist, who practised the phenomenological method, although not of a Husserlian kind. The radical rationalism of Husserl’s phenomenology unfolded as a sort of a quasi-religious mission and attracted the outstanding thinkers of the XXth century. However, having received initial impulse, they departed widely from his transcendentalism and idealism. The article pays special attention to Hussel’s attempt to create a consistent phenomenological doctrine turning to the non-theoretical roots of theoretical thinking, i.e the Lebenswelt. The author shows the contradictoriness of Husserl’s cause as a radical rationalist moving in the tradition of German classical idealism. The article’s main thesis is formulated in its title. Husserl’s phenomenology, which may be described as a quasi-religion of ratio, turns out to be a productive dead-end. Rather than the founder himself, Husserl’s distinguished followers demonstrated the productive potential of the new way of philosophizing, which the founder conceived more as a project, or a problem, but not as something to be performed in concreto, through specific phenomenological analyses