Журнальный клуб Интелрос » История философии » т. 20, №1, 2015
Иван Сергеевич Курилович –
аспирант философского факультета Российского
Государственного Гуманитарного Университета;
Российская Федерация, 125993,
Москва, Миусская площадь, д. 6;
e-mail: ivan.kurilovich@gmail.com
Автор показывает, что Койре прочитывает философию Гегеля как следствие двух разнородных предпосылок: 1) интуитивной, скрывающей в себе (или за собою) определенную мысль-идею-образ, и 2) теологической, при которой учения немецких мистиков оказываются абстракцией, внешним примером (прежде всего структурным, а не в виде прямого заимствования), лекалом гегелевского мышления. Для этого в статье в общих чертах описываются историко-философские и историко-религиозные идеи Койре в их связи с его представлениями о развитии научного знания. Особенно автора интересует применимость к гегелевской философии концепции «ментальных установок». Сравнивая гегелеведческую концепцию Койре с текстами самого Гегеля, он предлагает свою оценку интерпретации Койре
Two Premises of the Hegelian Philosophy in the Interpretation of Alexandre Koyré
Ivan Kurilovich
Postgraduate, Department of Philosophy,
Russian State University for the Humanities;
6 Miusskaya square, Moscow
125993, Russian Federation;
e-mail: ivan.kurilovich@ gmail.com
The author shows, that Koyré interprets Hegel’s philosophy as consequent to two diverse premises. The first is intuitive, concealing in itself (or behind itself) a certain thought-idea-image. The second is theo-logical, under which the doctrines of German mystics appear to be an abstraction, an external example (primarily of a structural character, rather than a direct borrowing), a pattern of Hegelian thought. For that the author described in general terms the ideas of Alexandre Koyré on the history of philosophy and religion in relation to his views on the development of scientific knowledge. The author is particularly interested in the applicability of the concept of attitudes mentales to the Hegelian philosophy. Koyré’s conception of Hegelian philosophy is compared with the texts of Hegel himself, and the author then offers his assessment of the Koyré’s interpretation.