Другие журналы на сайте ИНТЕЛРОС

Журнальный клуб Интелрос » Laboratorium » №2, 2012

Елена Бердышева
«Здоровье не купишь»: о противоречиях маркетизации жизненно важных благ на примере рынка стоматологических услуг в Москве

Для того чтобы стать предметом рыночного обмена, благо должно быть квалифицировано как товар. Рыночный товар – это социально конструируемый статус, который благо может приобрести или потерять в зависимости от обстоятельств. При этом рынки должны рассматриваться с учетом того, какого рода товар на них предлагается. Для любого рынка особенности реализуемого товара являются конституирующим фактором. Однако особенно ярко социальная природа товара проявляется в случае, когда процесс презентации продукта на рынке сталкивается с существующими социокультурными представлениями о том, какие блага в обществе могут распространяться через рынок, а какие ни в коем случае не должны. In this article I advance the idea that if marketization is extended to the realm of vital goods, it becomes a moral problem. Turning goods which are absolutely essential for individuals and closely related to “sacred” entities—human life, death, the body, intimate relationships, and so on—into a market commodity causes confl ict with social and cultural norms that distinguish between goods which can be supplied through the market and those which should be available for free. Contemporary western culture establishes a boundary between the world of unique human beings, who always should be the goal and not the instrument of social action, and the world of material things able to be easily transformed into standardized market commodities (Kopytoff 1986). Marketization requires the calculation of value in money. In relation to the value of vital goods, this calculation may discount the unique value of human life, and, a result, those who undertake it may face social censure (Espeland and Stevens 1998). One threat emphasized in this context is that marketization might lead to a total objectifi cation and standardization in society, converting unique social values into depersonalized commodities. This may open the door for the exploitation of one man by another.


Другие статьи автора: Бердышева Елена

Архив журнала
лаб№1, 2021№3, 2019№2, 2018№3, 2015№1, 2016№3, 2014№1, 2015№1, 2014№3, 2012№2, 2012№1, 2012№3, 2011№2, 2011№1, 2011№1, 2009№3, 2010№2, 2010№1, 2010
Поддержите нас
Журналы клуба