Журнальный клуб Интелрос » Проблемы исторической поэтики » выпуск 13, 2015
Наталья Александровна Тарасова
Институт русской литературы (Пушкинский Дом) РАН
(Санкт-Петербург, Российская Федерация)
nsova74@mail.ru
Статья посвящена анализу исследовательских толкований библейского текста в романе «Преступление и наказание» Достоевского. В работе выделяются случаи разночтений в определении источников и характера функционирования библейских аллюзий и цитат в романном сюжете, исследуются причины этих разночтений, определяются критерии изучения библейского текста в творчестве Достоевского. Для более полного и точного понимания межтекстовых взаимосвязей необходимо исследование библейских интертекстов не только на текстуальном, но и на сюжетно-образном уровне, так как семантика тех или иных цитат и аллюзий в конечном счете определяется особенностями их включения в авторский текст и их взаимодействия с культурной традицией, представленной не только в библейском тексте, но в духовной литературе, а также в народном восприятии библейских сюжетов.
Nataliya A. Tarasova
The Institute of Russian Literature
(The Pushkinskiy House)
of the Russian Academy of Sciences
(Saint-Petersburg, Russian Federation)
nsova74@mail.ru
PECULARITIES OF FUNCTIONING OF THE BIBLICAL TEXT IN A NOVEL’S PLOT:
ON THE PROBLEM OF INTERPRETATION OF BIBLICAL QUOTATIONS
AND ALLUSIONS IN DOSTOEVSKY’S “CRIME AND PUNISHMENT”
This article analyzes the interpretations of biblical texts in Dostoevsky’s novel “Crime and Punishment”. It reveals the cases of ambiguity in determining the sources and the character of functioning of biblical allusions and quotations in the novel’s plot, examines the reasons for the textural discrepancies, and determines criteria for studying the biblical text in Dostoevsky’s works. For a more complete and accurate understanding of intertextual relationships, it is important to study biblical intertexts not only on a textual but on plot and fi gurative levels too, as far as the semantics of certain quotations and allusions is ultimately determined by the characteristics of their insertion into the author’s text and their interaction with the cultural tradition that is represented not only in the biblical text, but in spiritual literature and the folk perception of biblical stories as well.