Журнальный клуб Интелрос » Проблемы исторической поэтики » выпуск 13, 2015
Вячеслав Михайлович Головко
Северо-Кавказский федеральный университет
(Ставрополь, Российская Федерация)
vmgolovko@mail.ru
В статье рассматривается функциональная роль библейских реминисценций в повести-студии И. С. Тургенева «Странная история» (1870). Претекстовая функция Библии и экзегеза отдельных библейских положений, изречений и максим развертываются в процессе художественного раскрытия нравственного выбора Софи и воплощения экзистенциального мотива. В этике самоотвержения главная героиня повести опирается на ветхозаветные догматы и евангельские благовествования и одновременно утверждает собственное понимание необходимости «жертвования собою» во имя осуществления нравственного идеала. Нравственные воззрения Софи хотя и формировались под влиянием религиозной этики, однако не сводятся к ней. Вера в Христа у героини дополняется осознанием долга перед людьми. Библейская этика самоотвержения строится на антиномии эгоцентризма и отказа от своего «я». Личное последовательно приносится в жертву общему. Это роднит Софи с самоотверженными девушками, участницами народнического движения, и характеризует мироощущение нового человека, человека переходного времени в «национальной истории».
Vyacheslav M. Golovko
North Caucasian Federal University
(Stavropol’, Russian Federation)
vmgolovko@mail.ru
THE BIBLICAL CONTEXT OF SELF-REJECTION MOTIF
IN THE PLOT OF IVAN TURGENEV’S “A STRANGE STORY”
The article studies the functional role of biblical reminiscence in Ivan S. Turgenev’s short novel “A Strange Story” (1870). A pretextual function of the Bible and interpretations of certain biblical theses, sayings and maxims are revealed through the artistic analysis of moral choice of Sophie and the embodiment of the existential motif. In the ethics of selfexpression the main character of the short novel relies on the Old Testament dogmas and evangelical preaching as well as asserts her own understanding of the necessity of self-renunciation in the name of implementation of the moral ideal. Sophie’s moral views despite being formed under the infl uence of religious ethics are not limited by the very ethics. Her faith in Christ is accompanied with the consciousness of her duty to people. Th e biblical ethics of self-dedication is based on antinomy of self-obsession and renunciation of one’s own self. Th e personal is sacrifi ced for the sake of the public. Th is unites Sophie with the selfl ess girls, participants of the populist movement, and describes the world perception of a new person of the watershed times in the “national history”.