Журнальный клуб Интелрос » Проблемы исторической поэтики » выпуск 15, том 2, 2017
В статье рассматриваются особенности авторской концепции Востока и принципов воссоздания образа жизни и менталитета тюркских народов в «Восточных легендах» Д. Н. Мамина-Сибиряка в контексте общего для русской литературы рубежа XIX‒XX вв. интереса к ориентализму. На материале «Сказания о сибирском хане, старом Кучуме» анализируется процесс перерастания поэтической стилизации в индивидуально-авторский вариант жанровой формы в результате осмысления, эстетического освоения и воплощения инонациональной культуры, фольклорно-мифологической образности в художественном тексте русского писателя. В «Сказании…» наглядно проявляется стремление автора показать жизнь кочевых народов «изнутри», выйти за рамки сложившихся оценочных стереотипов относительно населяющих Сибирь народов, которые закрепились в сознании русских в период завоевания Сибири войсками русского царя под предводительством атамана Ермака. Для сравнительного анализа привлекаются летописные источники (Есиповская летопись). Исследование ведется с позиций культурно-исторического, имагологического и мотивного подходов.
Valentina I. Gabdullina
Altai State Pedagogical University
(Barnaul, Russian Federation)
vigv@mail.ru
THE TURKIC WORLD OF THE RUSSIAN WRITER:
“LEGEND ABOUT THE SIBERIAN KHAN, OLD KUCHUM” BY D. N. MAMIN-SIBIRYAK
The article studies the special aspects of the author’s conception of the East and the principles of the reconstruction of the way of life and mentality of the Turks in “Eastern legends” by D. N. Mamin-Sibiryak within the context of the general interest the Russian literature of the turn of the 19th and 20th centuries experienced toward orientalism. Based on the “Legend of the Siberian Khan, Old Kuchum” the process of evolution of the poetic stylization into an individual and author’s version of the genre form is analyzed, as a result of comprehension, aesthetic mastering and the embodiment of the culture of another nation, folkloristic and mythological figurativeness in the artistic text of the Russian writer. In the “Legend…” there is clearly seen the aspiration of the author to show life of the nomadic people “internally”, to look beyond the existing estimative stereotypes about Siberian peoples set in the perception of the Russian in the period of the conquest of Siberia by the troops of the Russian Tsar with ataman Yermak at the head. For the purpose of a comparative analysis the annalistic sources are used (the Esipovsky chronicle). The research is conducted from the perspective of cultural and historical, imagological and motive approaches.