Журнальный клуб Интелрос » VOX » №22, 2017
Гусева Анна Андреевна
к.филос.н., н.с.
Центра этики и методологии науки ИФ РАН
uhlein@rambler.ru
По словам Юстина, философа, жившего на границе двух миров, эллинского и раннехристианского, «всякий человек должен философствовать», и эта необходимость обусловлена сращением слова и мысли в человеке, которое образует факт (исторический, философский, грамматический) – то, о чем можно и должно свидетельствовать. Последовательность фактов выстраивается в философию как историю человека, состоящую из «априористических перфектов», переведенных в аорист. История, восходящая к единому истоку-Логосу, как и философия, разворачивается в человеке и складывается вокруг него. Жизнь и речь философа взаимосвязаны. В текстах Юстина прообразы Ветхого Завета (медный змий Моисея) уподоблены «философским символам» (творение Мировой Души в «Тимее» трактуется как прообраз Креста). Юстин приводит прообразы как философские доказательства, что можно описать как неграмматический перфект, то есть такое прошлое, которое определяет будущее как совершённое. Эта нелинейность рождается из взаимодействия двух начал (эллинского и христианского) и предполагает перекодирование внутренней формы языка, слова, метафор. Юстин интерпретировал концепцию засевающего Логоса особым образом – как причину познания, которая обязывает каждого человека, носящего в себе семена, искать истину и свидетельствовать о ней.
Justin the Philosopher and the problem of Human Historicity
Guseva A.A.,
Institute of philosophy RAS
According to Justin the Philosopher, who lived on the border of two ages, Hellenistic and early Christian ideologies, “every man should philosophize”. This necessity is due to the fusion of thought and world in man, which forms a ‘fact’ (in a historical, philosophical, or grammatical sense) that we can and must witness. The sequence of facts builds the philosophy as man’s history, consisting of ‘a priory’s perfects’ which are transformed into the aorist. History, which goes back to a single source- the Logos, like philosophy, unfolds in a man and forms around him. The life and language of the philosopher is interrelated. In the texts of Justin the prefigurations of the Old Testament (brazen serpent of Moses, for instance) are correlated with philosophical symbols (the creation of anima mundi in ‘Timaeus’ is seen as a prefiguration of the Cross). Justin cites prefigurations as philosophical evidences or proofs. This can be described as the a-grammatical perfect – that is the past, which defines the future as already happened. This nonlinearity is born from the interaction of two principles (Hellenic and Christian) and means the recoding of the inner form of language, words, and metaphors. Justin interpreted the concept of the “sown Logos” (logos spermatikos) in a special way, as the cause of cognition that obliges a man bearing the seeds of Logos to seek the truth and to tell about it.