Другие журналы на сайте ИНТЕЛРОС

Журнальный клуб Интелрос » Антропологический форум » №34, 2017

Светлана Рыжакова
Одержимость, служение, лицедейство: о границах культового и художественного в традициях колам (дайва-нема) Южной Каннады и калияттам (тейям) Северной Кералы (Индия)
Просмотров: 143

Светлана Игоревна Рыжакова
Институт этнологии и антропологии РАН
32-A Ленинский пр., Москва, Россия
sryzhakova()gmail.com

Аннотация: В статье анализируется феномен религиозного и художественного освоения контролируемого транса на материале традиций колам (дайва-нема) Южной Каннады и калияттам (тейям) Северной Кералы в Индии. Представленный этнографический материал, собранный автором в 2014–2015 гг., выявляет различные аспекты практик одержимости, художественно оформленных и общественно санкционированных. Исследуются социальный и региональный контексты почитания местных богов, их «биографии», социальная и культовая идентичность перформеров, сценарий обрядового действа (колам, калияттам). Автор приходит к заключению, что перед нами — один из «тотальных институтов» (подобных куле или потлачу), чья задача — поддерживать единство коллективной памяти в сложном кастовом сегрегированном обществе, устанавливать связи, разрешать коммуникативные и психологические проблемы, способствовать преодолению конфликтов.

 

SELF-POSSESSION, RELIGIOUS SERVICE, THEATRE:
ON BORDERS OF RITUALISTIC AND ARTISTIC APPROACHES IN TRADITIONS OF KOLAM (DAIVA-NEMA)
IN SOUTH KANNADA AND KALIYATTAM (TEYAM) IN NORTH MALABAR, INDIA

Svetlana Ryzhakova
Institute of Ethnology and Anthropology,
Russian Academy of Science 32-A Leninsky Av.,
Moscow, Russia
sryzhakova@gmail.com

A b s t r a c t: The paper is based on fi eldwork conducted by the author in 2013–2015. The paper examines two regional traditions in Coastal Karnataka and North Malabar regions of India — ritual-performance daiva-nyama (bhoota-kolam) and  kaliyattam (teyyam). Both are living, orally-transmitted traditions, in different ways connected to religious and artistic culture (temple festivals, spirit worship, possession, impersonation), as well as “mirrors” of the local social set-up. Both are based on local epic traditions. The author analyses their social and cultural aspects, origin, classifi cation and stratifi cation, and offers a cultural interpretation of action. The author describes some social characteristics of the communities involved and the context of performance, as well as explores their interconnection, and enquires into its social functions. She argues that kolam and kaliyattam appears to be a “total” cultural institution that connects the whole society, accumulating actions of various groups. Kolam and kaliyattam have been enacted according to strong ritualistic vernacular “plots”, particular to a certain locality and deity. Apart from enacting the story, kolam appeared as a peculiar social practice of joint affords, an institution for inter-caste communication etc., with a strong aesthetic idea. But both enjoy certain spontaneity and both serve as an instrument of socialization, a form of preserving and enactment of local and personal historical memory, and a way to overcome cognitive problems. Both should also be observed from different perspectives, as cultural tools with multiple purposes



Другие статьи автора: Рыжакова Светлана

Архив журнала
№34, 2017№28, 2016№27, 2015№25, 2015№24, 2015№23, 2014№22, 2014№21, 2014№19, 2013№18, 2013№17, 2012№16, 2012№15, 2011№14, 2011№13, 2010№12, 2010№10, 2010№11, 2009№9, 2009№8, 2008
Поддержите нас
Журналы клуба