Журнальный клуб Интелрос » ГОСУДАРСТВО РЕЛИГИЯ ЦЕРКОВЬ » №4, 2018
В статье рассматриваются феномены экуменизма, антиэкуменизма и консервативного экуменизма. Автор ставит перед собой двоякую цель. Первая — выявить богословские основания экуменизма и антиэкуменизма, а также проанализировать в этой исследовательской перспективе консервативный экуменизм. Вторая — обозначить политический компонент этих феноменов. Автор анализирует и критикует концепцию «экуменического сознания», предложенную А. Шишковым. Он дает собственное определение экуменизма, которое включает в себя надежду на восстановление христианского единства как его существенный компонент. С точки зрения автора, консервативный экуменизм может называться экуменизмом только при наличии в нем элемента, связанного со стремлением к единству.
Whether and How Ecumenism, Anti-Ecumenism,
and Conservative Ecumenism are Politically or Theologically Motivated:
A View from the United States
Will Cohen
University of Scranton;
Orthodox Theological Society in America (USA).
The article discusses the phenomena of ecumenism, anti-ecumenism and conservative ecumenism. The author sets a dual goal. The first is to identify the theological foundations of ecumenism and anti-ecumenism, and also to analyze conservative ecumenism in this research perspective. The second is to identify the political component of these phenomena. The author analyzes and criticizes the concept of “ecumenical consciousness” proposed by Andrey Shishkov. He gives his own definition of ecumenism, which includes the hope for the restoration of Christian unity as a fundamental component. From the point of view of the author, conservative ecumenism can be called ecumenism only if it contains an element associated with the seeking for unity.