Другие журналы на сайте ИНТЕЛРОС

Журнальный клуб Интелрос » ГОСУДАРСТВО РЕЛИГИЯ ЦЕРКОВЬ » №3, 2015

Роман Светлов
Платон и Эвгемер: «Египетский логос» и «Священная запись»

Plato and Euhemerus: “Egyptian Logos” and “Sacra Historia”

Roman Svetlov
Department of Philosophy,
Theology and the Study of Religion,
Russian Christian Humanitarian Academy
(Saint- Petersburg, Russia).
spatha@mail.ru

Antiquity developed several types of interpretation of the myth: allegorical, rational (critical), pragmatic and euhemeristic (historical). We find all of them in the texts of Plato, who lived long before Euhemeras and Palaephatus. The article examines the well-known Plato’s texts about Thamus and Theuth in “Phaedrus” (274c-275a) and “Philebus” (18b-d), as well as thematically closest fragment of the “Politicus” (274b-d). It is shown that the Platonic “euhemerism” is one of the inner preconditions and basis in the teachings of Plato. We have in mind Plato’s cosmology and view of history (movements of Cosmos), which gave the opportunity to talk about Plato’s “earthly gods”. Didactic story about gods Thamus and Theuth as earthly rulers could become a background for the doctrine of Eugemerus that the gods worshiped by people are the great kings of antiquity. Relationship among the teachings of Plato and Eugemer can be seen not only on the basis of analysis of the legend about Atlantis (this legend could be the model for the “Sacra Historia” of Eugemerus). The fragment of “Phaedrus” gives us an example of the interpretation of the myth, which was peculiar to Plato, but it could be a prerequisite for the interpretation developed by Euhemerus. Moreover, in the text of “Phaedrus” we find a critical consideration of “rational” interpretation of mythology. Plato rejected this strategy, preferring to create its own historical mythology, where “Egyptian logos” from “Phaedrus” had a definite place.

 

ЕГИПЕТСКИЙ логос» из платоновского диалога «Федр», посвященный открытию египетским богом Тевтом (Тотом) письменности (274с — 275b), наиболее известен в контексте споров о значении записанных сочинений Платона для реконструкции его философских доктрин, а также в контексте обсуждения платоновской концепции риторики. Он неоднократно становился предметом полемики между сторонниками «эзотерического» и «драматического» подходов к толкованию наследия Платона, а также теми, кто поддерживает традиционное представление об эволюции идей великого афинского философа. Одно обсуждение этой полемики может стать предметом отдельной монографии. Однако если обратить внимание на фабулу, а не на философские подтексты «египетского» сказания, то мы обнаруживаем в данном месте странное созвучие тому формально более позднему явлению, которое известно под названием «эвгемеризм». От нравоучительного рассказа о богах Тамусе и Тевте как земных правителях, вероятно, может быть переброшен мостик к рассказу Эвгемера о том, что почитаемые людьми боги — это великие властители древности. Связь учения Платона и Эвгемера уже пытались установить на основе предания об Атлантиде, которое могло стать моделью для «Священной записи» Эвгемера. Однако указанный фрагмент из «Федра» дает нам не образчик утопического или антиутопического текста, но пример той интерпретации мифа, которая была свойственна Платону и которая могла стать предпосылкой для толкований, подобных Эвгемерову



Другие статьи автора: Светлов Роман

Архив журнала
№3, 2020№1, 2021г№3, 2021№2, 2020№1, 2020№3, 2019№4, 2019№1, 2019№4, 2018№2. 2018№1, 2018№4, 2017№3, 2017№2, 2017№1, 2017№4, 2016№2, 2016№3, 2016№1, 2016№4, 2015№3, 2015№2, 2015№1, 2015№4, 2014№3, 2014№2, 2014№1, 2014№4, 2013№3, 2013№2, 2013№1, 2013№3-4, 2012№2, 2012№1, 2012
Поддержите нас
Журналы клуба