Журнальный клуб Интелрос » ГОСУДАРСТВО РЕЛИГИЯ ЦЕРКОВЬ » №4, 2015
David Ceccarelli
Beyond the Conflict Thesis. Edward Drinker Cope and the
Neo-Lamarckian “Compromise” in the 19th Century
David Ceccarelli — “Tor Vergata” University of Rome (Italy).
dave.ceccarelli@gmail.com
This essay aims to critically rethink the relation between the historiographical categorizations provided by the “conflict thesis” and the American controversies on evolution by analyzing the construction of biological and theological discourses which featured the works of Edward Drinker Cope, leader of the so-called “American school Neo- Lamarckism”. As an authority in the American scientific community of the second half of the nineteenth century, Cope set forth a new conceptualization of design in nature based upon the active role displayed by organisms during their life. This assumption, in his own words, implied the reintroduction of theism in nature. Such case study, we argue, represents not only a great testimony of the permeable boundaries which characterized the interaction between scientific and extra-scientific discourses in the 19th century. It also seems to undermine the conflict argument as well as the idea that warfare was the norm in the American reception of Darwinism.
ИДЕЯ бесконечной войны между научным и религиозным дискурсами представляла собой, по словам Рональда Л. Намберса, «некогда доминировавшее клише», широко распространенное в литературе. Как завораживающий и навязчивый образ, эта дуальная модель вкралась в западную культуру при поддержке позитивистской метафизики и подпитывалась спорами об эволюции, вспыхнувшими на рубеже XIX–XX вв. Следуя общей линии «тезиса о конфликте», отдельные эпизоды сложной истории споров об эволюции связывались воедино и выстраивались в определенную линию. Публичное столкновение в 1860 г. в Британской ассоциации между Томасом Гексли и епископом Сэмюэлем Уильберфорсом; гарвардские дебаты между антидарвинистом геологом Луи Агассисом и ботаником Асой Греем; выступления Брайана и Дарроу во время знаменитого «Обезьяньего процесса» в Дейтоне — по сути, все эти события часто изображались как разные стадии одного и того же вечного конфликта. Согласно такому расхожему мнению, с наибольшей активностью эта война велась именно в Америке.