Другие журналы на сайте ИНТЕЛРОС

Журнальный клуб Интелрос » Гуманитарные науки » №4, 2017

Мария Понявина
Историко-политологический анализ советского опыта государственной политики в сфере образования

Понявина Мария Борисовна,
канд. экон. наук,
доцент Департамента политологии,
Финансовый университет, Москва, Россия
mbponyavina@fa.ru

Аннотация. Советская система стремилась воспитать граждан в коммунистическом духе — это было заложено в образовательные программы. В 30-е гг. проводилась реконструкция народного хозяйства, поэтому основной задачей образования стало повышение уровня знаний рабочих и крестьян. Был установлен тотальный контроль во всех областях образования — это обеспечило высокий уровень знаний учащихся и педагогического состава, но в то же время истребило самостоятельность и креатив граждан. Формирование единомыслящего общества, неукоснительно следующего общим правилам, стало основной задачей сферы образования согласно коллективистской идеологии. Даже во время войны образование получало финансирование — СССР лидировал по числу учащихся среди европейских стран. В послевоенный период СССР добился недосягаемого для многих стран уровня развития ряда отраслей, но за счет чрезмерного в них погружения были упущены общие тренды технологического развития.

 

 

HISTORICAL AND POLITICAL ANALYSIS OF THE SOVIET EXPERIENCE
OF STATE POLICY IN THE FIELD OF EDUCATION

Ponyavina M. B.,
Phd in Economics,
Associate Professor of the Department
of Political Science,
Financial University, Moscow, Russia
mbponyavina@fa.ru

Abstract. The initial formation of the Soviet state policy of education is the period between the October revolution of 1917. and the beginning of the great Patriotic war. This stage required a new Communist ideology that was embedded in the education of citizens, most of whom were illiterate. In the 30-ies were performed reconstruction of the national economy, education has become the main objective of increasing the level of knowledge of workers and peasants. The Soviet education of this period was highly politicized. Was installed total control over all areas of education that ensured a high level of knowledge of pupils and teachers, and destroyed the autonomy and creativity of citizens, in line with ideology. The formation of like-minded companies, strictly following the General rules was the main task of education according to collectivist ideology. Implementation of the ideology was created by the mass children’s and youth organizations, fully dedicated to the Communist education. In General education increased volume of political information. The results of the state educational policy the initial period was the leadership of the Soviet Union in the number of students in comparison with the European countries, the widespread provision of universal secondary education, a substantial increase in universities.



Другие статьи автора: Понявина Мария

Архив журнала
гу№2, 2021№4, 2018№3, 2018№2, 2018№1, 2018№6, 2017№5, 2017№4, 2017№3, 2017№2, 2017№1, 2017№4, 2016№3, 2016№2, 2016№1, 2016№ 4, 2015№3, 2015№2, 2015№ 1, 2015№4, 2014№3, 2014№2, 2014№1, 2014№4, 2013№3, 2013№2, 2013№4, 2012№3, 2012№2, 2012№1, 2012№4, 2011№3, 2011№2, 2011№1, 2011
Поддержите нас
Журналы клуба