Журнальный клуб Интелрос » Лабиринт » №3, 2020
Анна Сергеевна Cветлова
магистр филологических наук,
аспирант в области культурологии
на Факультете польской филологии,
Ягеллонский университет, Краков, Польша
E-mail: annaswietlowa@gmail.com
В статье рассматривается попытка экспликации и трансформации биографического мифа В. С. Высоцкого в картине П. Буслова «Высоцкий. Спасибо, что живой» (2011), а также в одноименной киноповести Н. Высоцкого и Р. Тугушева (2012) и в расширенной телеверсии проекта (2013). Категории «смерти» и «воскресения» культурного героя в данном фильме предлагается рассматривать через призму теории массовой культуры и массовой коммуникации. Анализируются не только сюжет и художественная составляющая фильма, но и возникающие историко-социальные контексты, а также специфика парасоциальных отношений массовой аудитории с Высоцким как с центральным персонажем картины.
THE “DEATH” AND “RESURRECTION” OF THE CULTURAL HERO.
PYOTR BUSLOV’S MOVIE “VYSOTSKY. THANK YOU FOR BEING ALIVE”
AS AN OBJECT OF MASS CULTURE AND MASS COMMUNICATION
A. Svetlova
Jagiellonian University,
Krakow, Poland,
annaswietlowa@gmail.com
The article deals with the attempt of explication and transformation of V. Vysotsky’s bio- graphical myth in P. Buslov’s movie “Vysotsky. Thank you for being alive ” (2011), as well as in the book of the same title written by N. Vysotsky and R. Tugushev (2012) and in the extended TV version of the project (2013). The categories of “death” and “resurrection” of the cultural hero are proposed to be considered here through the prism of mass culture and mass communication theo- ries. It analyzes not only the plot and the artistic components of the movie, but also the emerging historical and social contexts, as well as the specifics of mass audience’s parasocial relation with Vysotsky as the central character of the film.