Журнальный клуб Интелрос » Логос » №3, 2017
Профессор современной европейский философии,
факультет искусств и социальных наук,
Кингстонский университет (KUL)
Адрес: Penrhyn rd, KT1 2EE Kingston upon Thames, Surrey, UK
E-mail: p.osborne@kingston.ac.uk
В статье описывается историческое развитие «Теории» (критической теории) в двух ее версиях — французской и франкфуртской, а также их истоки, происхождение и причины разделения, дискуссии, происходившие внутри каждой из них. Автор анализирует рецепцию французской интерпретации «Теории» в англо-американской мысли третьей четверти XX века, трансформацию «теории» в результате этой рецепции, а также отвержение теорией доктринальности, вылившееся в ее антитеоретичность. Кроме того, рассматривается оппозиция «Т/теории» и дисциплинарности и осуществленное немецкой школой возрождение марксизма как критики. Постулируется, что и французская, и немецкая линии критической теории, отталкиваясь от марксизма, пришли к философии, но разными путями. Несмотря на это, автор выделяет ряд общих для франкфуртской и французской критических теорий черт: подозрение к самодостаточности философии, ориентация на анти-, меж- и трансдисциплинарные объекты, открытость по отношению к тексту, критическое отношение к сложившимся формам западных капиталистических обществ и трансформированный рационализм. Во второй части статьи рассматривается проблема «нового» («Как помыслить „новизну“ нового?») и подходы к ней в рамках критической теории. Автор тематизирует связь проблемы «нового» с философией истории и философией времени, а также противопоставлением постгегельянской и антигегельянской философских традиций. Анализируется взаимоотношение утверждения нового, утвердительного модуса отрицания («деструкции») и отрицания старого, а также исторические (философия о нефилософском опыте и исходя из него) и концептуальные (обновленное исследование сходств между Гегелем и Ницше) импликации этой проблемы.
PHILOSOPHY AFTER THEORY:
TRANDISCIPLINARITY AND THE NEW
Peter Osborne
Professor of Modern Philosophy, p.osborne@kingston.ac.uk
Faculty of Arts and Social Sciences, Kingston University (KUL),
Penrhyn rd, Kingston upon Thames, Surrey KT1 2EE, UK
This article traces the historical development of “Theory with capital ‘T’” (critical theory) and its various interpretations, focusing on the Frankfurt School and French critical theory. The article examines the origins and main discussions of each school. The author analyzes the reception of the French interpretation of Theory in Anglophone humanities in the 1970s, revews the transformation of “theory” as a result of that reception, and examines the rejection of doctrine by “theory,” which, in turn, made “theory” itself anti-theoretical. The opposition of “T\theory” and disciplinarity and the revival of Marxism as critique by the Frankfurt School is also considered. The author claims that both the French and German versions of critical theory stem from Marxism, but arrive at differing philosophies. Nevertheless, the author highlights some common features shared by both these traditions, which include suspicion of the self-sufficiency of philosophy, a consequent orientation towards anti-, inter- and trans-disciplinary objects, an openness to the general text of writing, a critical attitude towards the established forms of Western capitalist societies, and an underlying, transformed rationalism. The latter half of the paper addresses the problem of “the new” (“How to think the ‘newness’ of the new?”) and approaches to it in the framework of critical theory. The author considers the connection between the problems of the new with philosophy of history and with philosophy of time, and examines in this context the opposition between post-Hegelian and anti-Hegelian philosophical traditions. The author analyzes the relationship between affirming the new, rejecting the old, the historical implications, and the conceptual implications (a renewed investigation of the affinities between Hegel’s and Nietzsche’s thought).