Журнальный клуб Интелрос » Логос » №4, 2013
Доктор философии,
профессор географии и городского и регионального планирования
географического факультета Университета штата Мичиган.
Адрес: 124 Geography Building, East Lansing, Michigan 48824–1117, USA.
E-mail: kenneth.corey@ssc.msu.edu.
На примере планов по переносу столицы Южной Кореи из Сеула автор показывает, что для осуществления столь крупномасштабного проекта необходимы систематическое и широко информированное планирование, предварительные исследования и подготовка широкого общественного обсуждения. Главная мысль автора состоит в том, что даже не очень популярные крупномасштабные проекты такого рода могут быть эффективно реализованы и принести полезные плоды, если они хорошо подготовлены и продуманы. Разработка альтернативных сценариев такого рода проектов может создать для них необходимую поддержку. В случае Южной Кореи выбор новой столицы должен учитывать перспективы возможного объединения Корейского полуострова в будущем. Кроме того, в Корее, возможно, имеет смысл выделить отдельные административную, законодательную и культурную столицы.
PLANNING AND IMPLEMENTING CAPITAL CITIES —
Lessons from the Past and Prospects for Intelligent
Development in the Future: The Case of Korea
Kenneth E. Corey.
PhD, Professor of Geography and of Urban and
Regional Planning at the Department of Geography of the
Michigan State University
Address: 124 Geography Building, East Lansing, Michigan 48824–1117, USA.
E-mail: kenneth.corey@ssc.msu.edu.
Focusing on the case study of South Korea, the author argues that engineering megaprojects associated with capital city shift s require systematic strategic planning, meticulous research, construction and discussion of the alternative development scenarios and preparation of wide public debate of the topic. Th e article argues that even the projects that are not very popular could be relatively eff ective in achieving their goals povided that they are well planned in advance. Th e author argues that the choice of a new capital should take into account the prospect of the future political reunifi cation of the Korean peninsula. Th e establishment of separate administrative, legislative and cultural capitals might be a viable option for new Korea