Журнальный клуб Интелрос » Метафизика » №4, 2014
Московский государственный университет имени М.В. Ломоносова
Предлагаемое читателю «Размышление...» посвящено разностороннему анализу реформы российского образования в широком контексте процесса трансформации культуры. Подробно рассмотрен сам феномен «модернизации» российского образования с учетом тех социокультурных условий, в которых этот процесс проходит. В связи с этим анализу подвергнута проблема включенности государства в процессы, связанные с функционированием всей системы российского образования в целом. Особое внимание уделено проблемам, возникающим в результате введения в России ЕГЭ и включения системы высшего профессионального образования в Болонский процесс.
PROBLEMS OF REFORMING RUSSIAN EDUCATION
V.V. Mironov
The “Reflection…” here offered to the reader presents an all-around analysis of the reform of Russian education in the broad context of the process of culture transformation. The phenomenon of “modernization” of Russian education is examined in detail with due regard for the socio-cultural conditions in which this process is proceeding. In this connection, an analysis is made of the problem of the state’s involvement in the processes related to the functioning of the entire Russian education system as a whole. Special attention is given to problems arising because of the introduction of the Unified State Examination in Russia and the integration of Russia’s higher professional education system in to the Bologna process