Журнальный клуб Интелрос » НЛО » №170, 2021
Анна Нижник
(РГГУ, институт филологии и истории,
доцент кафедры истории русской
литературы Новейшего времени;
кандидат филологических наук)
annnijnik@gmail.com
Наталья Кольцова
(МГУ им. Ломоносова, доцент кафедры
истории новейшей русской литературы
и современного литературного процесса филологического факультета;
кандидат филологических наук)
koltsovaru@rambler.ru
в статье рассматриваются принципы переформатирования «я» в текстовом материале младшего поколения эмигрантов первой волны. один из способов преодоления поколенческой и языковой травмы, используемый Газдановым, — картирование сознания и его категорий в виде акустического ландшафта: музыкальной и звуковой образности. музыка служит языком-посредником для выражения смысловых связей, ослабленных сменой языка и травмой эмиграции.
Anna Nizhnik, Natalia Koltsova Between Music and Language: “Silence” and “Quiet” in the Work of Gaito Gazdanov
Anna Nizhni
PhD; Associate Professor, Department
of History of Russian Literature of Modern Times,
Historical-Philological Faculty,
Russian State University for the Humanities)
annnijnik@gmail.com
Natalia Koltsova
(PhD; Associate Professor,
Department of History of Modern Russian Literature
and Modern Literary Process,
Faculty of Philology, Moscow State University)
koltsovaru@rambler.ru
This article examines the principles of reforming the “I” in texts of the younger generation of the first wave of Russian emigration. One method for overcoming the generational and linguistic trauma that Gazdanov used is the mapping of consciousness and its categories through the acoustic landscape of music and sounds in text. Music serves as an intermediary language for expressing semantic links that had been weakened by the change of language and the trauma of emigration.