Другие журналы на сайте ИНТЕЛРОС

Журнальный клуб Интелрос » ГОСУДАРСТВО РЕЛИГИЯ ЦЕРКОВЬ » №3, 2015

Александр Львов
«Нежные псалмы»: этническое и религиозное в культуре русских иудействующих

Tender Psalms: The Ethnic and the Religious in the Culture of Russian Judaizers

Alexander Lvov
Interdepartmental Center “Petersburg Judaica”,
European University at St. Petersburg (Russia).
al_lvov@mail.ru

The article deals with a disappearing community of Russian Judaizers (Subbotniks) in Armenia. The analysis of the folklore repertoire of the Subbotniks allows concluding that the very experience of breaking with the religious past is a foundation of their identity. The break happened in the second part of the 20th century and was accompanied by accepting the exonym “Subbotnik” which turned into a relatively stable ethnic category. This uncommon process can be explained using the distinction between “groups” and “categories” and the opposition of “ethnic” and “religious”. The article considers the history of the use of the term “Subbotnik” and its complex connotations, referring to both Judaism and Christian sectarianism. In contrast to “ethnicity without groups,” as coined by Roger Brubaker, the Judaizers show an example of stable communities that are particularly difficult to categorize. The Subbotniks of Armenia, who emerged as a “group without categories,” are now tuning into a “category without group”. The article shows a correlation between this transformation and the substitution of textual (religious) foundations of daily practices by the ethnic ones.

 

В ЦЕНТРЕ внимания этой статьи находится исчезающая община русских иудействующих (субботников) в Армении. Анализируя ее современное состояние и фиксируя изменения, происходившие в жизни этой общины и в истории движения в целом, мы попытаемся рассмотреть анатомию одного из сообществ, которые в отечественной науке принято называть этноконфессиональными. В качестве инструментов анализа мы будем использовать, с одной стороны, введенное Р. Брубейкером различение группы и категории, с другой — противопоставление категорий этнического и религиозного, о котором необходимо сказать несколько слов, предваряющих наш анализ. Понимание религии как мировоззрения, которое человек способен сознательно выбирать (и потому несет за него ответственность), сложилось, вероятно, в эпоху Просвещения. В советской науке «возможность произвольной смены самосознания» рассматривалась как главный признак, который «резко отличает религиозную общность от общности этнической»



Другие статьи автора: Львов Александр

Архив журнала
№3, 2020№1, 2021г№3, 2021№2, 2020№1, 2020№3, 2019№4, 2019№1, 2019№4, 2018№2. 2018№1, 2018№4, 2017№3, 2017№2, 2017№1, 2017№4, 2016№2, 2016№3, 2016№1, 2016№4, 2015№3, 2015№2, 2015№1, 2015№4, 2014№3, 2014№2, 2014№1, 2014№4, 2013№3, 2013№2, 2013№1, 2013№3-4, 2012№2, 2012№1, 2012
Поддержите нас
Журналы клуба