Журнальный клуб Интелрос » Логос » №1, 2014
Владимир Спиридонов. Доктор психологических наук,
заведующий центром когнитивных исследований
Школы актуальных гуманитарных исследований РАНХИГС,
ведущий научный сотрудник лаборатории когнитивных исследований НИУ ВШЭ.
Адрес: 119571, Москва, Проспект Вернадского, д. 82.
E-mail: vfspiridonov@yandex.ru.
Статья посвящена теоретическому описанию психологических механизмов, обеспечивающих решение мыслительных задач человеком Обсуждаются устройство проблемной ситуации и базовые психологические процессы, которые связаны с отысканием решения: построение системы вторичных значений условий задачи, которые оказываются увязанными в единую структуру и определенными друг через друга (вторичной моделирующей системы, по выражению В.А. Успенского). В таком контексте анализируются наиболее заметный (возможно, ключевой) этап решения — инсайт и эвристики (эвристические стратегии), выполняющие сервисные функции и помогающие решателю работать с задачей и своим мышлением.
PROBLEMS, HEURISTICS, INSIGHT AND OTHER STRANGE THINGS
Vladimir Spiridonov. PhD in Psychology, Director of the Center for
Cognitive Research of the Russian Academy of National Economy and
Public Administration, Leading Researcher at the
Cognitive Research Lab of the National Research University
Higher School of Economics.
Address: Prospect Vernadskogo 82, 119571 Moscow, Russia.
E-mail: vfspiridonov@yandex.ru.
This article is dedicated to a theoretical description of the psychological mechanisms responsible for problem solving by humans. We discuss the structure of a problem and basic psychological processes associated with finding a solution: the construction of a secondary system of meanings on basis of the problem conditions which appear to be integrated in a single structure and which are defined in terms of each other (secondary modeling system, according to V. A. Uspenskiy). In this context, we analyze the most notable point of problem solving — insight and heuristics (heuristic strategies) which fulfill service functions and help the problemsolver to manage the problem and their own thinking.