Журнальный клуб Интелрос » Международный журнал исследований культуры » №3, 2015
Московский государственный университет имени М.В. Ломоносова, Москва,
Россия Заведующий отделением культурологии,
профессор, доктор филологических наук
Укрепление этнокультурного фактора в искусстве второй половины ХХ века составляет одну из ведущих культурологических тенденций современности и нуждается в компаративном изучении. Для его анализа в статье выбрана модель, географически включающая обе Америки, Африку, Океанию, Сибирь и некоторые другие страны. В системе современного искусства предлагается различать три основных эстетических потока: массовый, элитарный (постмодернизм) и этнокультурный, каждый из которых обладает своей художественной спецификой.
THE ETHNOCULTURAL FACTOR IN THE ART
OF THE SECOND HALF OF THE TWENTIETH CENTURY
Alexandr VASCHENKO
Lomonosov Moscow State University,
Russia Head of the Dept. of Cross-Cultural Studies,
Faculty of Foreign Languages, Professor
cafedra526@yandex.ru
Consolidation of ethnicity as a factor in contemporary cultural and aesthetic areas of social life demands serious critical attention. Here we have singled out a model geographically including both of the Americas, Africa, Pacifica, Siberia and some others. Therefore, in the system of contemporary arts it seems appropriate to take into account three main aesthetic trends: mass culture, elite culture (represented by postmodernism), and ethnic culture, each of which possesses its own aesthetic characteristics.