Журнальный клуб Интелрос » Международный журнал исследований культуры » №2, 2014
ПЛЮТТО Петр Александрович
Россия, Москва.
Независимый исследователь.
Кандидат исторических наук, кандидат философских наук
В статье обосновывается проект исследования социокультурных иллюзий, дается их определение, производится классификация человеческих заблуждений и предпринимается попытка представить внеиллюзорную реальность в виде своеобразного аттрактора социокультурных иллюзий. Далее, с помощью принципиально новой интерпретации известной концепции Й. Хёйзинги, рассматривавшего культуру как игру, определяется двойной — серьезно-игровой — смысл бытия социокультурных иллюзий. Реальность социокультурных иллюзий понимается как особая реальность виртуального.
Culture as a Game: A Study of the Reality of Sociocultural Virtuality
Peter PLYUTTO
Russia, Moskow.
Independent Researcher, PhD.
p.locale@yandex.ru
This article provides an explanation of the project of the study of sociocultural illusions, a definition of illusions, and a classification of human delusions. In addition, it attempts to understand the in-illusory reality in the form of a sui generis attractor of the socio-cultural illusions presented in this article. Moreover, the article discusses the double meaning — both serious and playful — of socio-cultural illusions, which defines by using a fundamentally new interpretation of a well-known conception of J. Heizinga, who perceives human culture as a game. The reality of socio-cultural illusions is understood as a peculiar reality of virtuality.